Czytasz dzięki

Cztery miesiące dla MŚP na wejście do PPK

opublikowano: 28-07-2020, 22:00

Małe i średnie firmy przystąpią do programu w tym samym czasie. Niektóre z nich już podpisały umowy o zarządzanie rachunkami

Epidemia koronawirusa nie wpływa negatywnie na przystępowanie firm i zatrudnionych u nich osób do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK). W każdym razie przynajmniej obecnie tego nie widać, chociaż istnieją obawy, że z uwagi na kryzys spowodowany COVID-19 kolejnych obejmowanych tym programem przedsiębiorców i ich pracowników może nie być stać na jego wdrożenie.

W PPK do 27 lipca tego roku zgromadzono 1,65 mld zł. Z tego
48 proc. to składki pracowników, 36 proc. — dopłaty od pracodawców, a 16 proc.
pochodzi od państwa — poinformowało na konferencji szefostwo PFR. Na zdjęciu od
lewej: Bartosz Marczuk, wiceprezes PFR, Paweł Borys, prezes PFR, i Robert
Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK.
Zobacz więcej

PONAD MILIARD NA KONTACH:

W PPK do 27 lipca tego roku zgromadzono 1,65 mld zł. Z tego 48 proc. to składki pracowników, 36 proc. — dopłaty od pracodawców, a 16 proc. pochodzi od państwa — poinformowało na konferencji szefostwo PFR. Na zdjęciu od lewej: Bartosz Marczuk, wiceprezes PFR, Paweł Borys, prezes PFR, i Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK. Fot. WM

Obecność w PPK zmniejsza bowiem wynagrodzenia o składki odprowadzane na ten nowy system dodatkowego oszczędzania do przyszłej emerytury i obciąża finansowo pracodawców, którzy dokładają z firmowych budżetów do tych wpłat. Kierownictwo Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) jest jednak dobrej myśli, czemu dało wyraz podczas wczorajszej prezentacji dotychczasowych wyników programu i procedur przystępowania do niego małych i średnich firm jesienią tego roku.

Chętni są

— W drugim kwartale wpływ pandemii na udział w programie jest pozytywny. Po początkowym spadku w ostatnich miesiącach nastąpił wzrost liczby jego uczestników o kilkadziesiąt tysięcy. Jaka będzie dalsza partycypacja w programie, nie wiemy. Obecnie jesteśmy na poziomie zbliżonym do chwili, gdy startowała reforma. Mamy nadzieję, że w najbliższych miesiącach ten trend się utrzyma i liczba uczestników będzie rosła — mówił Paweł Borys, prezes PFR.

Przyznał jednak, że wchodzenie do programu firm z sektora MŚP jest trudniejsze niż dużych, co potwierdzają doświadczenia m.in. Wielkiej Brytanii. Dodał, że pomocne mogą okazać się przepisy i rozwiązania antykryzysowe, w tym tzw. tarczy finansowej.

— Liczymy na efekt tarczy. Oczywiście wiemy, że pracodawcy ponoszą koszty programu, jednak one nie są aż tak duże, bo mówimy o 1,5 proc. wynagrodzenia, o podejściu długoterminowym i dbałości o pracowników. Firmy dostały ostatnio duże wsparcie również od nas i wierzymy, że będzie je na to stać — stwierdził prezes PFR.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

W pierwszym etapie programu, rozpoczętym w lipcu 2019 r., objęto nim 3,9 tys. dużych firm zatrudniających 3 mln osób, z których ok. 1,2 mln zdecydowało się przystąpić do PPK. Za kilka miesięcy będą mogli w nim oszczędzać chętni z 78 tys. podmiotów liczących łącznie 3,7 mln pracowników — z czego 20 tys. przedsiębiorstw liczy od 50 do 249 pracowników (łącznie 2 mln), a 58 tys. — od 20 do 49 (w sumie 1,7 mln). Pierwsza z tych grup miała wdrażać program od lipca tego roku, ale w związku z pandemią termin dla nich został przesunięty. W konsekwencji średnim i małym przedsiębiorcom dano czas do 27 października na wybór instytucji finansowej zarządzającej kontami w PPK, a do 10 listopada na ostateczne zawarcie z nimi umów w tej sprawie. Mikrofirmy przystąpią do systemu z początkiem 2021 r., a w maju powinien zakończyć się proces wdrażania programu.

100 + 100

Paweł Borys poinformował, że cześć średnich firm już jest obecnych w systemie. Przedsiębiorcy ci podpisali do tej pory z wybranymi funduszami ponad 11,3 tys. umów o zarządzanie PPK.

— Moja własność, moje zabezpieczenie ekonomiczne na starość i możliwość wycofania się z programu w każdej chwili z własnej woli — to główna motywacja do uczestnictwa w PPK — powiedział Bartosz Marczuk, wiceprezes PFR, powołując się na badania przeprowadzone po zakończeniu wdrażania pierwszego etapu programu w największych firmach.

Podkreślił, że jego zdaniem pracownicy przekonali się, że system działa i przynosi korzyści — że np. do 100 zł od siebie firma dopłaci drugie sto. Według przykładu danego przez PFR, osoba z 5 tys. zł wynagrodzenia brutto po 8 miesiącach udziału w PPK odprowadziła tam 800 zł składek, pracodawca — 600 zł i wraz z 370 zł opłaty powitalnej od państwa oraz stopą zwrotu na inwestycji jej stan rachunku powinien wynosić teraz 1834 zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane