Czytasz dzięki

Czy kryzys to dobry czas na sprzedaż firmy

WOJCIECH JEZIERSKI, Partner, Abris Capital Partners Ltd.
opublikowano: 28-07-2020, 22:00

W dobie obecnego kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 wszyscy przedsiębiorcy odbierają bardzo ważną lekcję z odpowiedzialnego zarządzania biznesem.

Liczne niespodziewane wyzwania, które nagle się pojawiły, powodują, że niejednokrotnie trzeba tu i teraz przeformułować na nowo przyjęty wcześniej model biznesowy. W wielu przypadkach wiąże się to z dylematem, przed którym stają właściciele — sprzedawać swoją firmę czy tego nie robić?

W wielu przypadkach kryzys ma wpływ na ich motywację do zawierania transakcji sprzedaży. W takich okresach sprzedają niestety na ogół ci, którzy zostali zmuszeni przez aktualną sytuację. Jest to szeroka kategoria osób i obejmuje zarówno te, które będą próbowały odzyskać płynność, jak i te, które wskutek kryzysu przewartościowały swoją perspektywę widzenia współczynnika ryzyko vs zwrot z posiadanego aktywa.

Kryzys może spowodować, że właściciele przez zewnętrzne okoliczności nie tylko będą zmuszeni do pozbycia się swojego „dziecka”, ale też, wbrew pozorom, będą tego po prostu chcieli. Kryzys stwarza bowiem także wiele biznesowych możliwości, które przenikliwy przedsiębiorca stara się wykorzystać. Chodzi na przykład o kwestię dalszej ekspansji i przejęć. Skok do przodu może okazać się strzałem w dziesiątkę. Kryzysy to przecież często mocne przetasowania branżowe i nowe rozdania rynkowe,co może wynikać m.in. ze słabości konkurencji, która nie nadąża z tempem reagowania na zmieniające się środowisko biznesowe.

Warto więc wykorzystywać pojawiające się okazje. A sprzedaż mniejszościowych lub większościowych udziałów w firmie może w tym pomóc, jakkolwiek paradoksalnie to brzmi. Daje bowiem dwa bardzo ważne pozytywy — potrzebne finansowanie na akwizycję lub rozwój organiczny, a dodatkowo doświadczonego inwestora, który ma zbieżne z właścicielem cele biznesowe. Jeśli trzeba, taki inwestor zredukuje zadłużenie spółki, zwiększy dostępny cash flow i poprawi strukturę bilansu. I co równie istotne szczególnie w dobie kryzysu — zwiększy wiarygodność i siłę finansową spółki w relacjach z partnerami, w tym z bankami. Tym bardziej że podstawowe pytanie, jakie stawia sobie obecnie każdy właściciel i zarządzający firmą, brzmi: jak zmodyfikować model biznesu na przyszłość oraz jak go jeszcze lepiej zabezpieczyć przed przyszłymi, potencjalnymi kryzysami, nie tylko z kategorii pandemii.

Pamiętajmy, że kryzys może stać się szansą na umocnienie pozycji rynkowej naszej firmy. Rynkowe zawirowanie może przyczynić się do zbudowania przewagi konkurencyjnej lub przyspieszenia programu inwestycyjnego. Jest też świetnym testem jakości zespołów zarządzających i siły kultur organizacyjnych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: WOJCIECH JEZIERSKI, Partner, Abris Capital Partners Ltd.

Polecane