Czytasz dzięki

Czysty transport, brudna rzeczywistość

opublikowano: 06-10-2019, 22:00

65 proc. Polaków chce zakazu wjazdu dla miejskich trucicieli, ale jedyna czysta strefa w Polsce właśnie przestała istnieć. Zasady są zbyt restrykcyjne.

Po polskich drogach jeździ 17,6 mln aut osobowych (stan na koniec 2018 r.). Co roku rejestrowanych jest kolejne 1,5 mln. Zdaniem ekspertów skupionych przy Polskim Stowarzyszeniu Paliw Alternatywnych (PSPA) emisja pochodząca z transportu drogowego odpowiada nawet za 80 proc. zanieczyszczeń powietrza w miastach. W ponad 70 proc. polskich miast normy jakości powietrza są regularnie przekraczane.

Trzech na pięciu ankietowanych mieszkańców miast uważa, że wjazd
do stref czystego transportu powinien być ograniczony dla najstarszych pojazdów
(wyprodukowanych przed 2002 r.).
Zobacz więcej

SZLABAN DLA STAROCI:

Trzech na pięciu ankietowanych mieszkańców miast uważa, że wjazd do stref czystego transportu powinien być ograniczony dla najstarszych pojazdów (wyprodukowanych przed 2002 r.). Fot. Fotolia

— Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych dała samorządom powyżej 100 tys. mieszkańców narzędziew postaci stref czystego transportu, które może mieć realny wpływ na poprawę jakości powietrza w miastach. Na terenie Europy funkcjonuje obecnie ponad 200 stref niskoemisyjnych, w Polsce ani jedna. Pilotażowa strefa na krakowskim Kazimierzu bardzo szybko została oprotestowana przez mieszkańców i w efekcie 22 września 2019 r. zastąpiono ją strefą ograniczonego ruchu — mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Według stowarzyszenia stało się tak, gdyż przyjęte w ustawie przepisy zbyt restrykcyjnie określają możliwość wjazdu do stref, ograniczając go tylko do samochodów w pełni elektrycznych, napędzanych wodorem i gazem ziemnym. Tymczasem, według licznika elektromobilności uruchomionego przez PSPA i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, liczba zarejestrowanychsamochodów tego typu wynosi odpowiednio: 4566, 1 oraz 4743. W tym kontekście niechęć mieszkańców do ustanawiania stref przez samorządy jest zrozumiała.

Wynika to z doświadczeń krajów zachodnich, z których żaden nie ma tak restrykcyjnych stref, jakie zaprojektowano w Polsce. Londyn wprowadził strefę ultraniskoemisyjną dopiero w 2019 r., po 11 latach funkcjonowania strefy niskoemisyjnej. Tą drogą od dłuższego czasu podążają inne europejskie metropolie. Oslo, Hamburg, Amsterdam, Paryż, Bruksela, Madryt, Helsinki, Kopenhaga czy Ateny wprowadzają zakazy dla samochodów konwencjonalnych, ograniczają ruch tranzytowy, inwestują w infrastrukturę elektromobilności, ekologiczny transport publiczny i carsharing.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— W walce o czyste powietrze powinniśmy przyglądać się rozwiązaniom, które stosują inne kraje. Jednym z nich są strefy czystego transportu. Zgodnie z badaniami z czeskiej Pragi gdybyśmy ograniczyli ruch najbardziej zanieczyszczających samochodów jedynie o 5 proc., emisje zmniejszyłyby się o 50 proc. — mówi Konrad Marczyński z Warszawskiego Alarmu Smogowego (WAS).

Z badania przeprowadzonego przez PSPA i WAS wynika, że Polacy popierają ideę tworzenia stref, ale w pierwszym etapie ich funkcjonowania zakaz wjazdu powinien obejmować głównie samochody najstarsze i najbardziej emisyjne. Pod takim warunkiem aż 64,8 proc. mieszkańców miast zgadza się na ustanowienie strefy. Jako główne korzyści wskazują ograniczenie smogu (75,5 proc.), natężenia ruchu (62,1 proc.) i hałasu (52,8 proc.) oraz zwiększenie liczby wolnych miejsc parkingowych (29,7 proc.). 59,1 proc. ankietowanych uważa, że wjazd do stref powinien być ograniczony przede wszystkim dla najstarszych pojazdów, głównie wyprodukowanych przed 2002 r. Ankietowani nie zgodzili się również np. z zakazem wjazdu do strefy dla hybryd typu plug-in (56,4 proc., ), a także klasycznych hybryd (52,3 proc).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane