Czytanie wam nie zaszkodzi

opublikowano: 23-01-2012, 00:00

Bestsellery bestsellerami, ale jest wiele innych interesujących książek dla menedżerów

Szukając ciekawej lektury biznesowej, warto czasem poszukać starszych tytułów. — Nawet nie wychodząc poza zbiory naszej biblioteki uczelnianej, mogę polecić książki, które zmieniały mnie samą i nie przestają wywierać wpływu na całe pokolenia „kapitanów przemysłu” — mówi Agnieszka Dłutek z Katedry Zarządzania i Marketingu Uczelni Łazarskiego. Z książek biznesowych poleca „Menedżera skutecznego” Petera F. Druckera (2003, I wydanie — 1966 r.), bo jak mówi był to jeden z najwybitniejszych myślicieli i twórców teorii zarządzania.

— Niemal każda jego publikacja powinna być znana współczesnym menedżerom. Wspomniane dzieło ma szczególny charakter, uczy bowiem skuteczności, czyli umiejętności przez wielu uznawanej za najważniejszą w zarządzaniu — tłumaczy Agnieszka Dłutek.

Wciąż aktualne

Jej zdaniem warte polecenia są także: „Porter o konkurencji” Michaela E. Portera (2001) i „Kierowanie” J.A.F. Stonera, R.E. Freemana, D.R. Gilberta Jr. (1999). Według Agnieszki Dłutek Porter to guru zarządzania strategicznego i jako taki powinien być znany każdemu menedżerowi.

— Czasem jest kontrowersyjny, ale dzięki temu interesujący. Jego poglądy bywają krytykowane, ale niesamowity warsztat, dociekliwość i wnikliwość w badaniu organizacji i ich otoczenia powodują, że prace Portera przykuwają uwagę czytelników do problematyki konkurencji i konkurencyjności.

Z kolei „Kierowanie” jest sztandarowym podręcznikiem w naszej dziedzinie. To potężny wykład zawierający całą współczesną wiedzę o organizacji i zarządzaniu. Służy jako podstawa dydaktyczna kursów zarządzania wielu uczelni na świecie, kształtuje, systematyzuje i utrwala umiejętności kierownicze — rekomenduje Agnieszka Dłutek. Z nowszych publikacji za niezbędną nowoczesnemu menedżerowi uważa „Zarządzanie projektami. Ludzie — procedury — wyniki” Jerzego Kisielnickiego, bo — jak ocenia — książka ta wyróżnia się kompleksowym, systemowym podejściem do procesu zarządzania projektem. Autor jako teoretyk i wieloletni praktyk w przejrzystej formie omawia szczególnie istotne problemy projektowania — kolejne fazy realizacji, zasoby i techniki zarządzania, zwracając uwagę na zagadnienia krytyczne i wskazując błędy i sposoby ich unikania.

Obce i polskie

Prof. Adam Noga z Akademii Leona Koźmińskiego twierdzi, że jeśli chodzi

o przełomowe i wprowadzające nowe zagadnienia czy rozwiązania lektury to wciąż są one domeną zagranicznych autorów. — Jednak coraz więcej książek, na które warto zwrócić uwagę, publikują młodzi polscy autorzy — dodaje. Menedżerom poleca przede wszystkim „Zwierzęce instynkty” George’a Akerlofa i Roberta Shillera, bo — jego zdaniem — książka ta świetnie pokazuje jak funkcjonują rynki zagraniczne. Poza tym wskazuje „Innowacje. Napęd wzrostu” Claytona Christensena i Michaela Raynora, którzy wskazują, że innowacja może dawać stały wzrost.

— To świetna lektura dla menedżerów, bo ukazuje, jak wybierać i kształtować innowacje oraz kiedy i w jaki sposób wprowadzać je na rynek, aby osiągnąć wymierną korzyść i być konkurencyjnym. Dodatkowo, aby mieć pełny obraz tej tematyki warto przeczytać także „Przełomowe innowacje” tych samych autorów — tłumaczy prof. Adam Noga. Natomiast z polskich książek profesor poleca „Audyt wewnętrzny w doskonaleniu instytucji” Marka Lisińskiego i „Samoocenę i pomiar działalności w systemach zarządzania przedsiębiorstwem” Rafała Haffera, bo obie lektury świetnie łączą wiedzę światową z polskimi doświadczeniami i kompetencjami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu