Deweloperzy grają w zielone

  • Emil Górecki
opublikowano: 26-01-2012, 00:00

Ekologiczne certyfikaty dla biurowców staną się normą — tak jak katalizatory w autach. Amerykanie pokazują, że to się opłaca

Skanska rozpoczęła budowę flagowego projektu — wieżowca Atrium 1 przy rondzie ONZ w Warszawie. Flagowego, bo skandynawska spółka zamierza w nim wykorzystać jak najwięcej rozwiązań, które zminimalizują jego wpływ na środowisko.

Skanska Property nie uzyskuje w swoich
Skanska Property nie uzyskuje w swoich "zielonych" biurowcach wyższej stawki najmu. Nie dostanie też więcej przy ich sprzedaży. Z zainstalowanych nowoczesnych technologii korzystają najemcy. Czy tylko? Waldemar Olbryk, prezes Skanska Property Poland, uważa, że także deweloper: bo zadowolony najemca nie chce zmieniać biura, a fundusze wolą budynki z małym ryzykiem ich opustoszenia.
None
None

To m.in. potrójna elewacja, system oczyszczania i ponownego użycia wody, zewnętrzne panele sterujące dopływem światła czy odwierty geotermalne. Budynek został już precertyfikowany w amerykańskim systemie Leed na najwyższym, platynowym poziomie.

— Dodatkowy koszt inwestycji, przy wartości całej budowy, jest na tyle niewielki, że nie wpłynie ani na stawki najmu, ani na cenę przy sprzedaży. Trzeba również pamiętać, że takie rozwiązania mogą być kartą przetargową w negocjacjach z najemcami — mówi Waldemar Olbryk, prezes Skanska Property Poland.

Według badania przeprowadzonego w 2009 r. przez agencję nieruchomości CBRE, dodatkowe koszty, jakie musi ponieść deweloper najbardziej zaawansowanych „zielonych” budynków, mieszczą się w przedziale 5-7,5 proc.

Więcej przeczytasz w czwartkowym "Pulsie Biznesu" lub tutaj>>

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Emil Górecki

Polecane