Dokerzy ustawiają się po darmowe akcje

Cezary Pytlos
11-05-2000, 00:00

Dokerzy ustawiają się po darmowe akcje

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk wydaje swoim pracownikom darmowe akcje Skarbu Państwa już od 4 maja. Następnie ustawią się po nie dokerzy z portu Szczecin- -Świnoujście.

Różnice w czasie powodowane są innymi terminami ukończenia prac nad inkorporowaniem majątku portowego. Do tego procesu obliguje zarządy portowe ustawa o portach i przystaniach morskich z 1996 r. To ona powołała do życia nowe spółki — Zarządy Morskich Portów, w których większościowym akcjonariuszem pozostał Skarb Państwa, pozostała część udziałów trafiła jednak do samorządów lokalnych. Nowe spółki musiały lub muszą, tak jak w przypadku Gdyni, wcielić majątek poprzednich zarządów portów.

Rozpoczęte zmiany

Proces inkorporacji zakończył się w Gdańsku już 26 stycznia, a w Szczecinie-Świnoujściu — 1 lutego. Nadal toczy się w Gdyni.

— Myślę, że NWZA zwołane na 22 maja postanowi o inkorporacji majątku spółki Port Gdynia Holding przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Do wydawania akcji pracowniczych przystąpimy wtedy na przełomie trzeciego i czwartego kwartału — mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Port Gdynia Holding wydał w 1999 r. prawie 100 mln zł.

— W większości były to środki własne — twierdzi Janusz Jarosiński.

Port rozpoczął inwestycje przy terminalach: kontenerowym, ro--ro (przeładunki naczep samochodowych) oraz paszowym. Już zakończyły się prace przy terminalu nawozowym.

W Gdyni uważają, że nadszedł czas zbierania profitów z inwestycji poczynionych wcześniej.

— W 1999 r. spadły nieznacznie przeładunki, m.in. z powodu zmniejszonych obrotów z Rosją. W tym będzie lepiej — twierdzi Janusz Jarosiński.

Zmiana wachty

Znacznie więcej, bo 18 mln ton towarów, przeładowano w Gdańsku. Trudno jednak oszacować skalę inwestycji w tym porcie. Gdańsk ma bowiem odmienną strukturę od Gdyni. Port Gdynia to holding spółek zależnych, a w Gdańsku tereny portowe dzierżawione są inwestorom zewnętrznym.

Można jednak przyjąć, że w 1999 r. najwięksi inwestorzy wyłożyli w Gdańsku podobne sumy jak w Gdyni. Rozmowę na temat wydanych pieniędzy odkładają z kolei przedstawiciele największego pod względem przeładunków krajowego portu w Szczecinie-Świnoujściu. W 1999 r. przeładowano tam łącznie ponad 19,5 mln ton towarów.

Cezary Pytlos

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Cezary Pytlos

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Dokerzy ustawiają się po darmowe akcje