Drobna kosmetyka budżetowa

MICH
opublikowano: 27-09-2011, 00:00

Wzrosną dywidendy, spadną wpływy z podatków, ale dochody pozostaną takie same.

W projekcie budżetu na 2012 r. Ministerstwo Finansów obniżyło o 2 mld zł prognozę dochodów z podatków, mimo utrzymania prognozy wzrostu gospodarczego na poziomie 4 proc. O 2 mld zł podniosło też prognozę dochodów z dywidend. Tym sposobem dochody budżetu państwa pozostały na prawie niezmienionym poziomie 292,8 mld zł. Ekonomiści nie są zaskoczeni. — Jest to kosmetyka, która niewiele wnosi, bo przed wyborami nie należy się spodziewać większych zmian i nie warto tych ruchów analizować. Po wyborach trzeba będzie przejrzeć projekt budżetu i dostosować go do realiów zmieniającej się gospodarki, a te na pewno oznaczają dużo niższy wzrost gospodarczy — komentuje Piotr Bielski, ekonomista BZ WBK. Korekty wzrostu i autopoprawki do budżetu po wyborach spodziewa się też Adam Antoniak z Banku BPH. — Utrzymanie prognozowanego tempa wzrostu to zaklinanie rzeczywistości. Ryzyko spowolnienia jest duże i widać to w mniejszych oczekiwaniach co do wpływów podatkowych — mówi Mateusz Szczurek, główny ekonomista ING. Zdaniem Marcina Mrowca, głównego ekonomisty Pekao, już wcześniej pojawiały się sugestie, że zakładane wpływy z podatków są zbyt optymistyczne, więc ich obniżenie go nie dziwi. — Kierunek zmian nie jest nierozsądny, ale dochody podatkowe mogą znacznie bardziej odbiegać od obecnych założeń — przyznaje Piotr Bielski. Część ekonomistów zgadza się natomiast z prognozowaną wielkością wpływów z dywidend ze spółek skarbu państwa. — Zwiększenie dywidend do 4 mld jest możliwe, zwłaszcza biorąc pod uwagę dobre wyniki KGHM. Wygenerowanie dodatkowych 2 mld zł jest kwestią odpowiedniego podziału zysków — twierdzi Adam Antoniak. Zgadza się z nim Mateusz Szczurek, który wzrost dywidend tłumaczy dobrymi wynikami spółek i możliwością wyhamowania prywatyzacji. W dwukrotnie wyższe wpływy z dywidend od zawartych w projekcie budżetu trzy miesiące temu powątpiewa ekonomista BZ WBK. — Zastanawia mnie nie kierunek, lecz skala tych zmian. Można rzeczywiście oczekiwać, że dywidendy będą wyższe, ale czy aż tyle — mówi Piotr Bielski.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MICH

Polecane