Droga do biura coraz krótsza

Anna Gołasa
21-11-2017, 22:00

Wraz z rozwojem rynku powierzchni co-workingowych w Polsce przybywa narzędzi wsparcia dla deweloperów, operatorów i najemców.

Biura co-workingowe, oferujące w pełni wyposażone miejsca pracy dla freelancerów i pracowników zdalnych, stanowią niecały 1 proc. całkowitej powierzchni biurowej w Polsce, tymczasem w Londynie czy Nowym Jorku odsetek ten wynosi 2-3 proc.

— Ten segment rynku rozwija się u nas jednak bardzo intensywnie. Przewidujemy, że do 2020 r. w samej Warszawie będzie aż 78 tys. mkw. dostępnej przestrzeni co-workingowej. Obecnie jest to 42 tys. mkw. — mówi Mikołaj Niemczycki, negocjator w firmie Cushman & Wakefield, która wspólnie ze start-upem ShareSpace uruchomiła nową wersję portalu Remobile.pl.

Będzie on czymś w rodzaju Booking.com, ale dla co-workingu. Użytkownicy serwisu znajdą, zarezerwują i opłacą tu najbardziej dopasowaną do ich potrzeb przestrzeń do pracy.

Do pomysłu stworzenia nowoczesnej bazy danych o biurach co-workingowych z entuzjazmem podeszli deweloperzy i operatorzy takich powierzchni.Na platformie Remobile. pl. można już dostrzec oferty takich firm, jak np. Business Link, MindSpace, Brain Embassy, O4 czy HubHub. Twórcy portalu zapewniają, że samo zamieszczenie oferty w serwisie jest bezpłatne. Opłaty są pobierane dopiero wtedy, gdy dana powierzchnia zostanie wynajęta.

— W Mindspace Koszyki w Warszawie oferujemy m.in. w pełni urządzone i wyposażone w najnowocześniejszą technologię biura, sale konferencyjne, kuchnie, przestrzeń eventową na szkolenia i spotkania. Miesięczny koszt najmu wynosi od 840 zł za „hot desk” do 1994 zł za prywatne biuro dla 1 osoby — informuje Michał Kwinta z MindSpace. Wynajem kreatywnego miejsca do pracy w Brain Embassy w Warszawie kosztuje natomiast 600 zł miesięcznie. Opłata zawiera m.in. dostęp do wszystkich organizowanych tu wydarzeń, sal konferencyjnych i kuchni.

— Członkowie naszej społeczności mogą też korzystać ze wszystkich udogodnień oferowanych przez kompleksy biurowe Agdar, m.in. z restauracji, siłowni, myjni, darmowej wypożyczalni rowerów — dodaje Monika Kaczmarczyk, dyrektor zarządzający Adgar Conference Group i Brain Embassy.

Zainteresowanie polskim co- -workingiem dostrzegli także Izraelczycy, którzy lada dzień uruchomią u nas platformę Spacing, oferującą wsparcie w znalezieniu odpowiedniego miejsca do pracy. — W marcu 2017 r. ruszyliśmy z projektem w Izraelu, we wrześniu w Chile, w listopadzie w Wielkiej Brytanii. Teraz przyszedł czas na Polskę, a po niej Niemcy, Hiszpanię, Ukrainę i Stany Zjednoczone — mówi Eitan Singer, współzałożyciel Spacing, zapewniając, że mocno wierzy w rozwój platformy nad Wisłą. Co ciekawe, wbrew obiegowej opinii, co-working nie jest już zarezerwowany tylko dla start-upowców.

— Na takich powierzchniach realizuje się często projekty dla dużych korporacji. Działają tu również tzw. scaleupy, a więc firmy, które już wypływają na szersze wody. Obecny boom wcale nie oznacza, że co-workingowa ofensywa już się zakończyła, zwłaszcza jeśli chodzi o rynki regionalne. Jesteśmy atrakcyjnym krajem dla firm z branży nowoczesnych technologii, a do Polski nadal nie weszli jeszcze tak duzi międzynarodowi operatorzy, jak np. WeWork, The Office Group czy i2 Office — mówi Jarosław Pilch, dyrektor działu powierzchni biurowych Savills. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Droga do biura coraz krótsza