Droga koncesja

Radosław Omachel
opublikowano: 2003-03-19 00:00

Firma ubiegająca się o 63 nadajniki, z których korzysta Polsat, musi przygotować około 20 mln zł. Tyle ma kosztować 10-letnia dzierżawa sieci telewizyjnej.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) rozpisała konkurs na 63 częstotliwości telewizyjne, z których korzysta Polsat. To początek procesu zagospodarowania wygasającej 2 marca 2004 r. koncesji wykorzystywanej przez stację. Podmiot, który otrzyma częstotliwości, będzie musiał wyłożyć co najmniej 20 mln zł. Teoretycznie o decyzji rady mają zdecydować: możliwości finansowe i techniczne nadawcy oraz kształt programu. Z praktyki KRRiT wynika, że jest prawie pewne, iż koncesję otrzyma Polsat.

— Było tylko kilka przypadków nieprzyznania koncesji podmiotowi, który wcześniej z niej korzystał — mówi Agnieszka Ogrodowczyk, dyrektor departamentu koncesyjnego w KRRiT.

Chodzi o związane z grupą RMF Radio Blue, powiązane z Agorą Twoje Radio Wałbrzych i Twoje Radio Opole.

Dziewięć lat temu w konkursie na ogólnopolską koncesję startowały — oprócz Polsatu — m.in. Antena 1, Niezależna Telewizja Polska Plus, Polska Korporacja Telewizyjna z udziałem Canal+, powiązane z ITI Polskie Konsorcjum Telewizyjne TV 7, włoski nadawca Nicola Grauso i ZPR. Przyznanie przez KRRiT, kierowaną przez Marka Markiewicza, koncesji Zygmuntowi Solorzowi wywołało burzę. Protestował m.in. prezydent Lech Wałęsa, a nadawcy, którzy przegrali, zaskarżyli tę decyzję do NSA. Jednak przez dziewięć lat Polsat wyrósł na największą niepubliczną stację TV. Jego przychody reklamowe brutto w 2002 r. (według stawek cennikowych) przekroczyły 2,7 mld zł.