Wykształcenie nie jest przepustką do sukcesu w biznesie. Aż 42 proc. osób zarządzających małymi i średnimi firmami nie ma wyższego wykształcenia — wynika z raportu Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL) „Wykształcenie czy doświadczenie. Co pomaga w biznesie. Pod lupą”. Dyplom licencjacki lub magisterski posiada 29 proc. przedsiębiorców, tyle samo ukończyło studia inżynierskie. Studia podyplomowe do CV może wpisać tylko 11 proc., a doktorat zaledwie 1 proc. właścicieli MŚP.
Wykształceniem wyższym częściej mogą się pochwalić właściciele większych firm. W mikroprzedsiębiorstwach studia licencjackie lub magisterskie ukończyło jedynie 18 proc. szefów, a inżynierskie 9 proc. W średnich firmach te wskaźniki są ponaddwukrotnie wyższe — 44 i 52 proc. Co trzeci właściciel średniego przedsiębiorstwa ma też dyplom studiów podyplomowych, podczas gdy w mikrofirmach to wciąż rzadkość.
EFL sprawdził też, jak rolę edukacji w biznesie postrzegają sami przedsiębiorcy. Aż 91 proc. uważa, że w prowadzeniu działalności kluczową rolę odgrywa praktyka. Jednocześnie niemal 70 proc. przyznaje, że ich profil wykształcenia jest zgodny z obszarem działalności.
— Moje wykształcenie pokrywa się ze ścieżką zawodową. Studia dały mi solidne podstawy techniczne i sieć relacji, które do dziś procentują w biznesie — mówi Karol Bielecki, prezes AC Group.
Najlepszą zgodność wykształcenia z prowadzoną działalnością deklarują właściciele firm usługowych — 84 proc., rolniczych — 76 proc. i budowlanych — 75 proc. Największe rozbieżności widać w transporcie, gdzie aż 55 proc. właścicieli ma dyplom niezwiązany z branżą.
— W wielu branżach dyplom jest nie tylko formalnością, ale realnym kryterium w prowadzeniu firmy. Dla jednych fundamentem rozwoju są studia, które pomagają w zarządzaniu i otwierają drzwi do współpracy, także międzynarodowej. Dla innych kluczowy okazuje się kapitał praktyczny, czyli lata pracy w różnych firmach i doświadczenie zdobyte w terenie — mówi Paweł Bojko, wiceprezes EFL.
Im mniejsza firma, tym mniejsza rola edukacji formalnej — tylko 22 proc. właścicieli małych biznesów uważa wykształcenie wyższe za przydatne w biznesie, podczas gdy w średnich firmach ten odsetek sięga aż 92 proc.