E-commerce może znieść czynsz obrotowy

Wzrost sprzedaży online w Europie wymusza zmiany na rynku nieruchomości handlowych.

Wartość sprzedaży online w Europie wynosi 5,7 proc. całego rynku. Analitycy prognozują wzrost o 20 pkt proc. w najbliższym czasie. W związku z tym pojawia się pytanie, czy wymusi to wprowadzenie nowych zasad funkcjonowania rynku handlowego. Dotychczas większość galerii handlowych podliczała się według tzw. czynszu obrotowego, czyli wartości doliczanej do czynszu bazowego. Chodzi o to, że najemca płaci procent od wyników sprzedażowych po przekroczeniu określonego pułapu obrotów.

— W ostatnich latach dominująca pozycja najemców, zwłaszcza tych najbardziej pożądanych, doprowadziła do schematu: najemca nie płaci stałej stawki w postaci czynszu bazowego, a jedynie czynsz obrotowy. Odpowiedzialność rozkłada się na dwie strony, czyli właściciela i najemcę — mówi Damian Harrington, dyrektor regionalny w dziale doradztwa i badań rynku na Europę Środkowo-Wschodnią w Colliers International.

Tymczasem rośnie liczba sprzedawców, którzy równolegle ze sprzedażą detaliczną prowadzą handel online. Rodzi to pytanie, czy obrót ze sprzedaży internetowej powinien być wliczany do zysku sklepu stacjonarnego. Sytuację komplikuje popularność zakupów w modelu wielokanałowym, tzw. omnichannel, kiedy klient zamawia towar w sklepie online, ale odbiera go w galerii.

— Na razie brakuje skutecznych narzędzi i spójnych rozwiązań prawnych, które określałyby, w jakich przypadkach zakup dokonany w modelu wielokanałowym może się stać podstawą naliczenia czynszu obrotowego — komentuje Damian Harrington. Najemcy coraz częściej traktują stacjonarne sklepy jako powierzchnię wystawową. Dlatego coraz chętniej łączy się sprzedaż internetową z tradycyjną. Dokąd to prowadzi, widać już w USA, gdzie transakcje internetowe stanowią 10 proc. sprzedaży, a zakupyłączone (zamówienie internetowe i odbiór w sklepie) już 55 proc. wszystkich. Specjaliści zauważają, że większość umów w Europie nie uwzględnia transakcji online, co powinno się zmienić. Rozwój omnichannel dopiero przed nami.

— Centra handlowe zawsze były bardzo atrakcyjną inwestycją, zatem jest ważne, by czynsz był naliczany na podstawie rzeczywistych wyników najemcy, aby pomagać markom w dalszym rozwoju i utrzymać inwestycje w sektorze nieruchomości handlowych na odpowiednim poziomie — dodaje Damian Harrington.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / E-commerce może znieść czynsz obrotowy