EBI dofinansuje modernizację kolei

Bank pożyczy 650 mln EUR na 15 inwestycji. Dzięki temu na kolej trafi więcej ładunków, a do powietrza mniej CO 2

66 mld zł — tyle do 2023 r. planują zainwestować PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK). Większość pieniędzy będzie pochodzić z refinansowania przez Komisję Europejską. Zanim jednak napłyną fundusze z Brukseli, PKP PLK muszą posiłkować się kredytem. Resort finansów podpisał więc umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) wartą 650 mln EUR (około 2,7 mld zł). Dzięki niej wykonanych będzie 15 inwestycji o wartości 1,3 mld EUR (5,46 mld zł). Dla wielu z nich ogłoszono przetargi, wybrano wykonawców, a część jest nawet w trakcie realizacji. PKP PLK zakładają bowiem, że do końca tego roku wartość rozstrzygniętych przetargów sięgnie około 30 mld zł. Dzięki wykonaniu projektów dofinansowanych przez EBI poprawi się na przykład dostęp do polskich portów oraz zrealizowany będzie II etap prac nad zmodernizowaniem w poprzedniej perspektywie Centralnej Magistrali Kolejowej.

Zobacz więcej

Fot. Marek Wiśniewski

— Modernizacja infrastruktury kolejowej to przykład wzorowej współpracy pomiędzy rządem a EBI we wspieraniu projektów w naszym kraju. Dzięki temu oraz bardzo korzystnym warunkom finansowym podpisanej przeze mnie umowy mam pewność, że projekt przyczyni się do trwałego i zrównoważonego rozwoju infrastruktury w Polsce, co ma duże znaczenie dla gospodarki oraz jakości życia wszystkich Polaków — twierdzi Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister finansów.

Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, przekonuje, że poprawi się komfort podróży pasażerów, zarówno na długich dystansach, jak i w przewozach aglomeracyjnych. Bardziej konkurencyjny stanie się też przewóz ładunków koleją. EBI prognozuje, że przeniesienie towarów z ciężarówek na pociągi pozwoli ograniczyć o 50 tys. ton rocznie emisję CO 2 do atmosfery. Przedstawiciele EBI przypominają też, że finansują polską kolej od lat. W ciągu 13 lat pożyczyli na inwestycje w modernizację sieci 2,8 mld EUR (prawie 12 mld zł).

— Poprawa stanu polskich sieci kolejowych w ciągu ostatniej dekady jest ogromna. Cieszę się, że EBI był w stanie zainicjować zmiany, zapewniając długoterminowe przystępne finansowanie, w tym także bieżącą pożyczkę — mówi Vazil Hudak, wiceprezes EBI. W poprzedniej perspektywie unijnej 2007-15, zwłaszcza w pierwszych latach, PKP PLK miały problemy z pozyskiwaniem gwarancji budżetowych na kredyty EBI, co było jednym z powodów opóźnień w realizacji programu inwestycji. W drugiej połowie jej obowiązywania zostały złagodzone. Podpisana umowa pokazuje, że w tym rozdaniu takie ryzyko nie występuje.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / EBI dofinansuje modernizację kolei