Ekspansja przekłada się na wyższe przychody

08-02-2017, 22:00

Przedsiębiorcy z sektora MSP stawiający pierwsze transgraniczne kroki potrzebują wsparcia — uważają eksperci BZ WBK.

17 proc. firm deklaruje, że już działają na rynkach zagranicznych, a kolejnych 20 proc. rozważa wejście na nie ze swoimi produktami — wynika z badania Leasing Index zrealizowanego wśród przedsiębiorców z sektora MSP planujących zwiększenie skali prowadzonej działalności. Badanie wykonane na zlecenie BZ WBK Leasing pokazało, że do ekspansji zagranicznej motywuje głównie chęć dynamicznego rozwoju i realizacji strategii przyjętej w firmie — takich wskazań było 42 proc. Przedsiębiorcy mają coraz częściej takie plany, także na etapie planowania rozpoczęcia działalności. 8 proc. respondentów wskazało, że decydują się na zdobycie nowych rynków, bo mają innowacyjne produkty lub usługi oraz konkurencyjny model biznesowy.

— Decyzja o wyjściu na rynki zagraniczne najczęściej oznacza zmianę profilu działalności i struktury przychodów, którychgłównym źródłem staje się eksport. Po przełamaniu barier przedsiębiorcy w zasadzie w swoim rozwoju konsekwentnie koncentrują się na obecności poza Polską. Wyniki finansowe eksporterów są lepsze od ogółu firm. To zasada uniwersalna, bez względu na to, czy w polskiej gospodarce jest dołek, czy górka — zwraca uwagę Tomasz Sudaj, dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej BZ WBK Leasing. W jego ocenie, przedsiębiorcy zdecydowani na taki kierunek biznesu są lepiej wykształceni, mają know-how, atrakcyjną ofertę produktową i dysponują wyższym kapitałem. Działają stabilniej, są mniej podatni na wahania koniunkturalne, lepiej sobie radzą w konkurencyjnym otoczeniu oraz szybciej i skuteczniej rozwijają ofertę produktową. — Ekspansja coraz częściej okazuje się niezbędnym elementem wzrostu wartości danej firmy, ważnym w długofalowej strategii — uważa Tomasz Sudaj. Takiego wyzwania podejmują się często start-upy. W raporcie Fundacji Startup Poland podano, że 47 proc. z nich to eksporterzy, a co drugi zdobywa za granicą więcej niż połowę swoich przychodów.

— Dla części firm, również mniejszych, rynek krajowy okazuje się za mały. Myślenie w kategorii „go global” nie jest już tylko elementem pewnej mody, ale przede wszystkim dojrzałości polskich przedsiębiorstw. Szczególnie dla młodych firm to hasło jest oczywiste, a nabywców szukają szczególnie chętnie tam, gdzie z łatwością mogą dziś dotrzeć dzięki nowoczesnym technologiom — podkreśla Daniel Mrozek, dyrektor marketingu i wsparcia sprzedaży w BZ WBK Leasing. Według analiz Banku Zachodniego WBK, firmy z sektora MSP nie wskazują szczególnych przeszkód prawnych czy formalnych w ekspansji na rynki zagraniczne. Przedsiębiorcy obawiają się jednak braku możliwości znalezienia wiarygodnych partnerów biznesowych czy niekorzystnej zmiany kursu walutowego. W kolejnych latach ważne będzie ich wspieranie np. przez dofinansowanie udziału w zagranicznych targach i wystawach, pomoc w wyszukiwaniu kontrahentów i rozpoznawaniu rynku docelowego — dotyczy to głównie najmniejszych firm stawiających pierwsze transgraniczne kroki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu