Czytasz dzięki

Elektryczna ofensywa VW wystartowała

opublikowano: 14-11-2019, 22:00

Do 2028 r. Volkswagen chce sprzedać 22 mln samochodów elektrycznych. Kluczową rolę w tym planie ma odegrać największa fabryka e-aut w Europie. Ta sama, w której kiedyś budowano… trabanty

Kilka dni temu w zakładach Volkswagena w niemieckim Zwickau oficjalnie wystartowała produkcja pierwszego elektrycznego volkswagena. Fabryka jest jednym z najstarszych zakładów motoryzacyjnych w Niemczech — istnieje od ponad 100 lat. Z jej taśm zjeżdżały auta produkowane przez firmy Horch i Audi, a od 1950 r. produkowano słynnego w krajach bloku wschodniego „forda kartona”, czyli… trabanta. Od początku lat 90. zakład w Zwickau stał się jedną z głównych fabryk koncernu Volkswagen, a w jego wnętrzach powstawał jeden z najpopularniejszych modeli marki — Golf. To już jednak przeszłość. Od początku listopada 2019 r. Zwickau stało się jądrem planu elektryfikacji aut w Grupie VW. Po raz pierwszy tak duża fabryka samochodów została sprofilowana na produkcję wyłącznie aut elektrycznych. Inwestycja pochłonęła w sumie 1,2 mld EUR.

Zobacz więcej

fot. Bloomberg

Już w przyszłym roku zakład w Zwickau wyprodukuje około 100 tys. samochodów elektrycznych. Do tego czasu w zakładzie będzie funkcjonowała jedna linia produkcji. Na drugiej cały czas będą budowane auta spalinowe (golf variant). Jednak od 2021 r. z dwóch linii montażowych co roku będzie zjeżdżać do 330 tys. aut na prąd i zerospalinowych, dzięki czemu zakład w Zwickau będzie największą i najbardziej wydajną fabryką samochodów elektrycznych w Europie. Na początek Volkswagen zamierza produkowaćdziennie 1,5 tys. sztuk modelu ID.3. W przyszłości powstawać tam będzie sześć modeli e-aut należących do trzech marek Grupy VW (Volkswagena, Audi i Seata). Będą to m.in. VW ID.4 oraz seat el-born. Do 2028 r. koncern chce wdrożyć do produkcji seryjnej prawie 70 nowych modeli elektrycznych i sprzedawać ich na świecie 22 mln. Do 2023 r. Grupa VW zamierza zainwestować w elektromobilność około 30 mld EUR.

— Niemcy muszą wprowadzić zmiany w całym łańcuchu produkcji i życia samochodów elektrycznych. Dlatego produkujemy je w Niemczech i jednocześnie podjęliśmy decyzję o opracowaniu i produkcji silników elektrycznych, a także ogniw i całych akumulatorów. W najbliższych latach Niemcy staną się solidną bazą dla produkcji samochodów elektrycznych — mówił Herbert Diess, prezes koncernu Volkswagen.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Oprócz fabryki w Zwickau w produkcję ID.3 są zaangażowane również zakłady w Brunszwiku, Kassel, Salzgitterze i Wolfsburgu. Wytwarzane są tam kluczowe elementy, takie jak silniki elektryczne i akumulatory. Fabryki w Emdenie i Hanowerze rozpoczną produkcję samochodów elektrycznych od 2022 r. Ponadto Grupa VW współpracuje również z firmą Northvolt w celu uruchomienia dużej fabryki akumulatorów w Salzgitterze. Jest też polski akcent — z Poznania do Kassel wysyłane są obudowy przekładni jednostki napędowej. Natomiast

baterie do ID.3. powstają m.in. w podwrocławskich zakładach LG Chem. ID.3 będzie dostępny w trzech wariantach. Z podstawowym zestawem baterii (45 kWh) będzie w stanie pokonać do 330 km na jednym ładowaniu. Z większym pakietem (58 kWh) do 420 km, a z największym (77 kWh) nawet do 550 km. Jak będzie w praktyce — przekonamy się w I kw. 2020 r., kiedy model wjedzie do salonów. Wtedy też poznamy polski cennik. Nieoficjalnie wiadomo, że ceny ID.3 z najmniejszym akumulatorem mają startować z poziomu niższego niż 130 tys. zł. Na koniec ciekawostka. Choć ID.3 jest pierwszym autem od VW, które od początku zaprojektowane zostało jako elektryk i nie przewiduje zastosowania innego rodzaju napędu, to nie jest pierwszym, które do napędu wykorzystuje tylko prąd. VW golf VII generacji był również dostępny w wersji na prąd, podobnie jak obecna generacja dostawczego craftera. Eksperymenty z elektrycznymi autami VW przeprowadzał znacznie wcześniej, bo jeszcze w 1972 r., kiedy w centrum prognozowania technologicznego opracowano system baterii i system sterowania silnikiem elektrycznym. Całość upchnięto do VW T2. „Ogórek” z napędem elektrycznym miał 23 KM, rozpędzał się do 70 km/h, a zasięg około 70 km. W sumie wyprodukowano 200 takich aut. W większości trafiły do służb miejskich.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane