Emilewicz mówi "nie" dla testu przedsiębiorcy

opublikowano: 26-04-2019, 11:23

10 dni po umieszczeniu tego pomysłu w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa minister przedsiębiorczości i technologii porzuca pomysł

Jadwiga Emilewicz w serii wystąpień medialnych przekonywała, że tego typu regulacja "może osłabić w Polakach przedsiębiorczość". Ponadto podkreśliła, że już dziś istnieją regulacje, które pozwalają walczyć z fikcyjnymi przedsiębiorcami, choć jest ono przez Krajową Administrację Skarbową jak dotychczas "średnio egzekwowane". 

Jadwiga Emilewicz
fot. Marek Wiśniewski

Ministerstwo Finansów forsowało test przedsiębiorcy jako narzędzie zamknięcia jednej z furtki, jaką najlepiej zarabiający pracownicy mogą uciec od planowanej likwidacji limitu 30 krotności podstawy oskładkowania ZUS. Porzucenie tego pomysłu nie tylko stawia pod znakiem zapytania skuteczność tej zmiany systemu emerytalnego, ale także uszczupla budżet od potencjalnych przychodów, które resort finansów szacował na 1,25 mld zł. 

Przedsiębiorcy są zadowoleni z takiej decyzji. Jeremi Mordasewicz z Konfederacji Lewiatan podkreśla, że taka regulacja i tak nie rozwiązałaby problemu: "Cieszymy się, że rząd odstąpił od tego pomysłu. Podkreślaliśmy, że oddzielenie osób pracujących na własny rachunek, czyli przedsiębiorców, od pracowników etatowych w praktyce jest niezwykle trudne, czy wręcz niemożliwe. Jak sprawdzić bowiem setki tysięcy umów zawieranych rocznie przez osoby samozatrudnione? Jak odsiać osoby pozornie samozatrudnione od osób rzeczywiście prowadzących działalność gospodarczą?  Wystawianie faktur tej samej firmie nie musi oznaczać, że ktoś nie jest przedsiębiorcą", uważa doradca zarządu Lewiatana. 

Pozostaje zatem pytanie, dlaczego rząd przyjął i wysłał do Komisji Europejskiej dokument zawierający zmiany, których sam nie zamierza wdrażać. Zdaniem minister Emilewicz, rząd musiał zaakceptować projekt MF ze względu na goniące terminy (dokument trzeba było dostarczyć Brukseli do końca kwietnia). 

Źródło: PAP, Dziennik Polski, Wprost

Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
×
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane