Spółka dokona jednorazowych odpisów i zawiąże rezerwę restrukturyzacyjną w kwocie z przedziału 200-300 mln zł.
"Przed nami głęboka transformacja operacyjna obejmująca optymalizację logistyki, automatyzację procesów, uporządkowanie portfela placówek pod kątem ich rentowności, a także optymalizację zatrudnienia. To działania, które wzmocnią fundamenty grupy i pozwolą nam rozwijać się w sposób trwały i odpowiedzialny" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Piotr Nowjalis, CFO Grupy Eurocach.
Blisko 3000 pracowników Eurocashu do zwolnienia
Zarząd szacuje, że w latach 2026-2027 skumulowany wzrost efektywności kosztowej wyniesie 400 mln zł na poziomie EBIT i będzie wynikać z optymalizacji procesów i struktury Grupy Eurocash, łańcucha dostaw (logistyki) oraz restrukturyzacji sklepów własnych.
Eurocash przewiduje, że w ramach inicjatyw oszczędnościowych w grupie zostanie zmniejszone zatrudnienie o ok. 3000 pracowników, w tym blisko 1000 pracowników administracyjnych i biurowych.
"Wobec decyzji zarządu spółki o skupieniu się na działalności franczyzowej, działalność niestrategiczna (do której zalicza się segment sklepów własnych "Delikatesy Centrum"), zostanie istotnie ograniczona, co przełoży się na zaprzestanie działalności ok. 150 sklepów prowadzonych w spółce Delikatesy Centrum sp. z o.o" - napisano w komunikacie.
Sieć sklepów Stąd - pomysł na system franczyz
Strategia Eurocashu zakłada transformację grupy w zintegrowany system franczyz.
Jak podano, celem jest stworzenie jednego, spójnego ekosystemu: Sieci Sklepów STĄD. Ambicją grupy jest utrzymanie silnej pozycji w pierwszej trójce największych sieci detalicznych w Polsce, z 10 proc. udziałem w rynku FMCG do końca 2027 r.
Centralnym elementem nowej strategii Grupy Eurocash jest integracja wszystkich należących do grupy stacjonarnych formatów spożywczych.
"Celem jest stworzenie systemu franczyzowego, Sieci Sklepów STĄD, która zapewni detalistom nowoczesne narzędzia, efekt skali w ramach negocjacji z dostawcami, konsolidację działań marketingowych oraz spójną ofertę produktową, w tym dalszy rozwój marek własnych oraz oferty produktów lokalnych" - podał Eurocash.
Grupa podała, że realizacja strategii ma w znaczący sposób zwiększyć konkurencyjność sklepów zrzeszonych w ramach Eurocash wobec największych graczy rynkowych.
1000 nowych sklepów w ciągu dwóch lat
Obecna siatka sklepów, licząca 15 tys. placówek, ma rosnąć o kolejny 1000 punktów w ciągu najbliższych dwóch lat. Do końca 2027 r. Grupa Eurocash zamierza umocnić pozycję trzeciego operatora sieci detalicznej w Polsce pod względem obrotów, z 10 proc. udziałem w rynku, jednocześnie utrzymując status lidera pod względem liczebności placówek.
"Dane rynkowe są jednoznaczne – sklepy franczyzowe rosną znacznie szybciej niż te niezrzeszone, bo korzystają ze wspólnych zasobów i siły zintegrowanej sieci, dlatego stawiamy właśnie na franczyzę. Jednocześnie widzimy, że era dynamicznego wzrostu dyskontów się kończy. Tak jak w krajach Europy Zachodniej, wraz ze wzrostem dochodów gospodarstw domowych, rośnie znaczenie supermarketów i sklepów lokalnych. To właściwy moment, by jednoczyć polski handel tradycyjny i dać mu siłę, jakiej nigdy dotąd nie miał" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
"Nasza strategia oznacza większe inwestycje i nowoczesne narzędzia dla franczyzobiorców, które pozwolą im skutecznie konkurować na polskim rynku. Dla Grupy Eurocash to z kolei kluczowe źródło rentownego wzrostu – szacujemy, że na rynku działa co najmniej 15 tys. niezależnych sklepów, które mogą do nas dołączyć. Innymi słowy, jeśli skutecznie pokażemy franczyzobiorcom przewagę wspólnego działania, w dłuższej perspektywie nasza sieć ma potencjał, by się podwoić" – dodał.
Plany dla Frisco i Dużego Bena
Częścią strategii jest też dalszy rozwój Frisco – działającego na rynku e-grocery. W kolejnych latach platforma ma rosnąć w przedziale 20-30 proc. rdr. Trzecim źródłem wzrostu jest ekspansja sieci specjalistycznych sklepów alkoholowych Duży Ben. Sklepy te będą rozwijane również w modelu franczyzowym. Ambicją jest osiągnięcie nawet 3 tys. placówek.
Eurocash, w związku z realizacją strategii, dokona jednorazowych odpisów i zawiąże rezerwę restrukturyzacyjną w kwocie z przedziału 200-300 mln zł. Utworzenie rezerwy obniży wynik EBITDA (po IFRS16) za rok 2025 o kwotę z przedziału 200-300 mln zł. Na te zdarzenia składają się przede wszystkim odpisy związane z zaprzestaniem działalności ok. 150 sklepów własnych Delikatesy Centrum, optymalizacją łańcucha dostaw (w tym redukcją centrów logistycznych i hal cash&carry) oraz redukcją zatrudnienia w grupie Eurocash.
