Faktoring jak ślubny garnitur

Marta Walczak
opublikowano: 17-06-2010, 00:00

Za sukces firm faktoringowych odpowiadają "szyte na miarę" oferty finansowania.

Za sukces firm faktoringowych odpowiadają "szyte na miarę" oferty finansowania.

Przedsiębiorca udający się do firmy faktoringowej po finansowanie musi być przygotowany na dokładny wywiad. Podczas konsultacji faktor niczym krawiec zdejmuje miarę z potencjalnego klienta. Poznaje jego możliwości i wymagania, a na koniec dopasowuje ofertę do indywidualnych potrzeb. Ze względu na to, że faktoring nie ma określonych standardów, mówi się o nim, że jest produktem szytym na miarę.

— Faktor musi trafnie rozpoznać potrzeby klienta, a następnie odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest w stanie im całkowicie sprostać — mówi Tomasz Mazurkiewicz, dyrektor handlowy ING Commercial Finance Polska.

Setka kombinacji

Opracowując ostateczny kształt usługi, przedsiębiorca musi ustalić z faktorem wysokość finansowania, liczbę kontrahentów obsługiwanych w ramach umowy, poziom istniejącego i możliwego ryzyka niewypłacalności klientów, a także zakres czynności dodatkowo wykonywanych przez faktora.

— Bonusowe usługi dodawane do faktoringu to: wysyłanie monitów i wezwań do zapłaty, naliczanie odsetek za opóźnienie, sprawdzanie wiarygodności odbiorców krajowych i zagranicznych oraz przejęcie ryzyka ich niewypłacalności — wylicza Małgorzata Połok, dyrektor wydziału marketingu i projektów strategicznych w Pekao Faktoring.

Wymienione wcześniej parametry pozwalają stworzyć niezliczoną liczbę kombinacji. W związku z tym trudno spotkać dwie firmy korzystające z takich samych ofert faktoringowych.

— Różnorodność form i kombinacji usługi jest jednym z największych atutów faktoringu — twierdzi Małgorzata Połok.

Dla dużych i małych

Mimo że usługa jest spersonalizowana to u niektórych faktorów na specjalne traktowanie nie mogą liczyć małe i średnie przedsiębiorstwa. Zamiast oferty całkowicie dostosowanej do profilu działalności, otrzymują standardowy pakiet usług. Tak działa m.in. BZ WBK Faktor.

— Małe i średnie przedsiębiorstwa, które ubiegają się o limity finansowania na poziomie 700-500 tys. zł, otrzymują produkt Faktoring Ekspres. Procedura weryfikacji klienta jest prosta, dzięki czemu firmy mogą otrzymać finansowanie w klika dni — mówi Łukasz Kozioł, menedżer ds. rozwoju biznesu w BZ WBK Faktor.

Za ujednoliceniem oferty dla mniejszych firm opowiada się także Coface Poland Factoring.

— Małe i średnie przedsiębiorstwa nie wymagają wyspecjalizowanego produktu ze względu na skalę ich działalności. Oferta dla nich powina być ustandaryzowana i dość prosta w obsłudze. Istotne jest, aby klient, korzystając z faktoringu, odczuwał jego zalety, ale nie zauważał go w codziennym prowadzeniu biznesu — twierdzi Łukasz Kiliński, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Coface Poland Factoring.

Inaczej jest w przypadku dużych firm, które mają większe przywileje. Oprócz całkowicie dostosowanej do potrzeb oferty, faktor dba o to, aby jego obecność w przedsiębiorstwie nie przeszkadzała w codziennym funkcjonowaniu.

— Rozwiązania przygotowane dla dużych firm, to nie sam faktoring, lecz produkt wymagający skoordynowania pracy wielu działów. Zaś nowy usługodawca, jakim jest faktor, nie może ograniczać lub dezorganizować pracy firmy — podsumowuje Łukasz Kiliński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Walczak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu