Firmy inwestują w analizy danych

DK
21-03-2018, 22:00

Branża transportowa nie potrafi szybko adaptować nowych technologii, mimo że innowacje podnoszą konkurencyjność i zapewniają oszczędności.

— Nowe technologie i rozwiązania rozwijają się w szybkim tempie i znacząco zmieniają funkcjonowanie branży na wielu płaszczyznach, przez co łańcuchy dostaw mają problem z szybką adaptacją — taki główny wniosek płynie z raportu DHL „Cyfryzacja i łańcuch dostaw: na jakim etapie jesteśmy i co jeszcze przed nami?”.

Ponadto, według badań DHL, aż 95 proc. przedsiębiorstw nie zna w pełni możliwości, jakie niesie ze sobą cyfryzacja w łańcuchu dostaw. Natomiast te spółki, które dostrzegają korzyści w postaci np. ograniczenia kosztów, wskazują jednocześnie, że wdrażanie innowacji jest dużym wyzwaniem organizacyjnym.

Big data i robotyka

Robotyka kolejnej generacji, sztuczna inteligencja, samochody bezzałogowe, blockchain i big data to tylko niektóre z technologii o przełomowym znaczeniu dla tradycyjnego łańcucha dostaw.

— Ogromną rolę w jednoczesnej ewolucji i rewolucji technologicznej w magazynach odegra internet rzeczy. Mowa o ewolucji, ponieważ inteligentne rozwiązania, które pozwolą zintegrować systemy zarządzania magazynem z dostawami i zwrotami, monitorowaniem łańcucha dystrybucji, wymianę informacji między poszczególnymi czytnikami czy komputerami, mogą być oparte w części na już istniejących systemach informatycznych i technologiach (np. WiFi czy Bluetooth). Jednocześnie skala integracji wykorzystywanych rozwiązań technologicznych będzie coraz większa. W tym kontekście wpływ na dalszy rozwój branży TSL i magazynowej będzie miała analiza zbieranych danych w poszczególnych procesach — np. dzięki rozwiązaniom oferowanym przez chmurę danych — tak, aby maksymalnie optymalizować wszystkie procesy — tłumaczy Błażej Ciesielczak, dyrektor regionalny Goodman na Europę Środkowo-Wschodnią.

Zdaniem respondentów, biorących udział w badaniu DHL, analiza big data jest najważniejszym rozwiązaniem informacyjnym — 73 proc. powiedziało, że ich firma inwestowała w tę technologię. Na kolejnych miejscach znalazły się rozwiązania oparte na chmurze, internet rzeczy, blockchain, uczenie maszynowe i gospodarka współdzielenia. Natomiast w kwestii sprzętu fizycznego, największe znaczenie dla branży ma robotyka, a w dalszej kolejności — samochody bezzałogowe, druk 3D oraz rzeczywistość rozszerzona i drony.

— Technologia daje znaczące możliwości obniżenia kosztów i poprawy rentowności, ale oznacza również, że firmy, które się nie przystosują, ryzykują pozostaniem w tyle. Coraz częściej nasi klienci chcą, żebyśmy przeprowadzili ich przez ten proces zmian. Jednym z przykładów pokazujących, w jaki sposób DHL również bada technologie przyszłości, jest blockchain — razem z Accenture testujemy koncepcję, mającą na celu zapobieganie podrabianiu leków, co według szacunków Interpolu zabija milion osób rocznie. W ramach tej współpracy łańcuch bloków jest wprowadzany do farmaceutycznego łańcucha dostaw za pomocą monitorowania przez śledzenie serii. Dzięki temu możemy bezpiecznie przechwytywać unikalny identyfikator każdej przesyłki farmaceutycznej, gdy przechodzi ona przez łańcuch dostaw — wyjaśnia José F. Nava, dyrektor ds. rozwoju w DHL Supply Chain.

Opór przed zmianami

Spółki z branży TSL stają dziś przed szerokim wyborem nowych produktów i aplikacji wchodzących na rynek.

— Posiadanie ukierunkowanej strategii cyfryzacji łańcucha dostaw jest teraz kluczowe do oceny środowiska nowych technologii i wyznaczenia kierunków działania tak, by móc czerpać z nich korzyści i zyskać przewagę nad konkurencją — zauważa Lisa Harrington, prezes Lharrington Group,spółki prowadzącej badanie na zlecenie DHL.

Z drugiej jednak strony, przewoźnicy, by móc dalej się rozwijać, muszą ponosić ogromne nakłady finansowe na cyfrowe rozwiązania. Oczywiście nie każdy może sobie na to pozwolić.

— Wszystkie działania wymagają wcześniejszej kalkulacji kosztów i znalezienia źródeł ich pokrycia. Operator, dokonując optymalizacji, nie może cały czas brać ich na siebie. Marże nie zawsze mogą to udźwignąć, a podniesienie cen może skutkować spadkiem sprzedaży. Również postępująca globalizacja prowadzi do tego, że firmy produkcyjne chcą być obecne na zagranicznych rynkach i sprzedawać swoje wyroby odbiorcom na całym świecie. Ma to duże znaczenie dla logistyki, ponieważ oznacza konieczność dostosowania się operatorów logistycznych do wymagań lokalnych rynków. Z tymi wyzwaniami będą jednak w stanie sobie poradzić tylko najwięksi gracze. Konsolidacja sektora będzie więc jednym z ważniejszych następstw technologicznego rozwoju — prognozuje Juliusz Pakuński, kierownik rozwoju biznesu w Dachser.

Jak wynika z raportu DHL, tylko 39 proc. respondentów deklaruje, że jest w trakcie opracowywania rozwiązań informacyjno-analitycznych, a zaledwie 31 proc. z nich tworzy nowe zastosowania rozwiązań sprzętowych. Opór przed zmianami w organizacji oraz zbyt długi lub niewspółmierny zwrot z inwestycji również wymieniane są jako istotne przeszkody w rozwijaniu innowacji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DK

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Firmy inwestują w analizy danych