Rośnie poziom korzystania z leasingu wśród małych firm – wynika z badania przeprowadzonego przez spółkę Santander Leasing. Pokazuje ono, że z tej formy finansowania korzysta obecnie – albo korzystało w przeszłości – 49 proc. takich przedsiębiorstw. To o 6 pkt. proc. więcej niż w 2019 r. i aż o 14 pkt. proc. więcej niż w 2016 r.
Przy tym im większa firma, tym chętniej wybiera leasing. Korzysta z niego 37 proc. jednoosobowych działalności, 53 proc. przedsiębiorców zatrudniających od 2 do 9 pracowników i 52 proc. firm, w których liczba zatrudnionych wynosi od 10 do 49 osób.
Jeśli chodzi o branże, to najwięcej klientów leasingodawcy mają wśród budowlańców (64 proc., wzrost o 22 pkt. proc.), handlowców (54 proc., wzrost o 15 pkt. proc.), a także firm produkcyjnych (47 proc., spadek o 1 pkt. proc) i usługowych (38 proc., spadek o 2 pkt. proc.).
– Do tego skorzystanie z tej formy finansowania rozważa 16 proc. spółek budowlanych, 22 proc. handlowych, 20 proc. budowlanych i 16 proc. usługowych – wylicza Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing.
Generalnie z leasingu planuje korzystać 18 proc. badanych firm, które do tej pory tego nie robiły.
W porównaniu do badania sprzed dwóch lat wzrósł poziom wykorzystania prawie wszystkich analizowanych form finansowania zewnętrznego. Największy można zauważyć w przypadku dotacji i subwencji krajowych. To efekt wsparcia oferowanego firmom na szeroką skalę w ciągu ostatniego roku w ramach tzw. tarcz antykryzysowych.
Leasingodawcy liczą, że obecny rok uda się zakończyć dwucyfrowym wzrostem. W minionym branża leasingowa odnotowała 10-procentowy spadek, ale już po pierwszym półroczu tego roku leasingodawcy udzielili finansowania rzędu 40,5 mld zł, jak podał Związek Polskiego Leasingu (ZPL). To aż o 36,2 proc. więcej niż rok temu.
ZPL spodziewa się, że na koniec roku sektor leasingowy urośnie o 20,2 proc. Branża liczy, że w tym roku nadrobi dwa lata spowolnienia, które obserwowała na rynku w 2019 i 2020 r. Wciąż jednak musi zmagać się z nowymi ograniczeniami. W 2019 r. weszły w życie zmiany ograniczające możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków związanych z eksploatacją samochodu osobowego, a w tym roku wydłużono minimalny okres amortyzacji auta osobowego wykupionego z leasingu. Natomiast Polski Ład może ukrócić możliwość wykupu przedmiotu leasingu do majątku prywatnego bez podatków.
Największą grupą odbiorców usług leasingowych są mikro i małe firmy z obrotami do 20 ml zł. To aż 73,8 proc. klientów branży. Generalnie przedsiębiorcy z obrotami do 5 mln zł mają 55-procentowy udział w rynku, a ci, którzy osiągają od 5 do 20 mln zł – prawie 19-procentowy.