Fiskus dybie na katalogi handlowe

opublikowano: 05-03-2013, 00:00

Branża gadżetów reklamowych alarmuje, że obciążenie VAT ulotek i katalogów uderzy w całą gospodarkę oraz w budżet.

Po 1 kwietnia 2013 r. wiele firm będzie musiało opodatkować 23-procentowym VAT swoje ulotki i gadżety reklamowe. Polska Izba Artykułów Promocyjnych (PIAP) twierdzi, że to zmiana niekorzystna nie tylko dla branży reklamowej, ale także dla wielu firm z różnych sektorów gospodarki. — Katalogi, ulotki i inne materiały drukowane są ważnym narzędziem prezentacji oferty handlowej każdej firmy. Opodatkowanie VAT może ograniczyć zainteresowanie nimi, a tym samym przyczynić się do zmniejszenia obrotów firm i spadku wpływów do budżetupaństwa — uważa Iwona Dulińska, prezes PIAP.

Zdaniem Jolanty Kempy, wiceprezes Inspirion Polska, opodatkowanie katalogów oznacza wyższe koszty firm i ograniczenie możliwości sprzedaży towarów i usług.

— Nałożenie podatku przyniesie olbrzymie koszty, które w konsekwencji muszą być przeniesione na odbiorców. Już teraz katalogi są drogie, a staną się droższe o 23 proc. Obciążenie ich podatkiem ograniczy możliwość prezentowania i sprzedaży oferty — twierdzi Jolanta Kempa. Jakub Wlazło, prezes RITF advnet Polska, wytyka rządowi krótkowzroczność.

— Plany Ministerstwa Finansów uważam za sprzeczne z zasadami wolnego rynku. Służą wyłącznie pozyskaniu dodatkowych wpływów do budżetu państwa. Nałożenie podatku VAT na ulotki i katalogi reklamowe będzie szkodliwe nie tylko dla naszej branży, ale także dla całej gospodarki. Budżet państwa na pewno na tym nie skorzysta — podkreśla Jakub Wlazło.

1 kwietnia 2013 r. z ustawy o VAT ma zniknąć pojęcie „drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych”. Jeżeli ulotki, broszury czy katalogi spełnią definicję tzw. prezentów o małej wartości, to unikną podatku. Jeżeli zaś wykroczą poza zakres prezentów o małej wartości, to wpadną w 23-procentowy VAT.

Prezent o małej wartości to taki, którego koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł. Podatek nie obejmie tych prezentów, gdy firma będzie prowadziła ich ewidencję obdarowanych, a łączna wartość przekazywanych ulotek i katalogów nie przekroczy 100 zł rocznie.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane