Czytasz dzięki

Fiskus zamyka akcyzową furtkę

opublikowano: 24-08-2020, 22:00

Rząd szykuje przepisy uszczelniające pobieranie podatku od sprowadzanych z zagranicy aut osobowych.

We wrześniu 2019 r. rząd skierował do konsultacji społecznych i ustaleń międzyresortowych projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Chodziło o poprawienie skuteczności pobierania tego podatku od aut osobowych oraz wyeliminowanie furtek, którymi można było ominąć konieczność uiszczania tej daniny. Od tego czasu w tej sprawie niewiele się działo — aż do teraz. Kilka dni temu Rządowe Centrum Legislacji ogłosiło, że projekt został przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów.

Propozycja zakłada wprowadzenie do ustawy zapisów nakładających na importerów sprowadzających do Polski z UE auta ciężarowe i specjalne o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t obowiązek uzyskania dokumentu, który potwierdzi brak obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego. Dopiero na jego podstawie samochód będzie mógł zostać zarejestrowany w naszym kraju. Ten obowiązek ma wyeliminować sprowadzanie z UE samochodów osobowych i rejestrowanie ich jako pojazdy ciężarowe lub specjalne w celu uniknięcia płacenia akcyzy. Dodajmy, że pokusajest spora. Samochody ciężarowe do 3,5 tony są zwolnione z akcyzy, natomiast auta osobowe z silnikami o pojemności do 2 litrów — obciążone daniną w wysokości 3,1 proc. podstawy opodatkowania. W przypadku aut z większymi silnikami mówimy już o podatku 18,6 proc.

Z danych Ministerstwa Finansów, obejmujących okres od października 2015 do końca 2017 r., wynika, że organy podatkowe wydały w tym czasie 9566 decyzji dotyczących obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych na łączną kwotę 73,7 mln zł. Zdaniem resortu w tym okresie skala uszczupleń podatkowyc w związku z rejestrowaniem samochodów osobowych jako ciężarowe i specjalne w celu uniknięcia akcyzy to około 32,6 mln zł rocznie. Co roku do Polski sprowadzanych jest około miliona używanych aut. W ogromnej większości pochodzą właśnie z krajów UE. Przepisy, nad którymi pracuje rząd, zakładają obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego również wtedy, gdy już zarejestrowany (i zwolniony z akcyzy) w kraju samochód ciężarowy zostanie przerobiony na osobówkę.

Obecnie w takim przypadku istnieje jedynie obowiązek zawiadomienia starosty o zmianie rodzaju pojazdu, co wymaga zmiany danych w dowodzie rejestracyjnym. Nowelizacja zakłada również wprowadzenie obowiązku podatkowego w przypadku aut osobowych niezarejestrowanych w kraju, „jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał wcześniejszej czynności podlegającej opodatkowaniu, np. jego nabycia wewnątrzwspólnotowego i sprzedaży na terytorium kraju, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony”. Kiedy przepisy mogą wejść w życie? Trudno powiedzieć. W projekcie przewidziano, że nastąpi to 1 września, ale z uwagi na konieczność dalszych prac nad nowelizacją w Sejmie i Senacie ta data wydaje się mało realna.

465 tys.Tyle samochodów sprowadzonych zza granicy zarejestrowano w Polsce miedzy styczniem a końcem lipca 2020 r.

90 proc.Taki odsetek sprowadzanych samochodów stanowią auta osobowe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane