Na stronie Amazon Autos użytkownicy mogą przeglądać oferty, uzyskać finansowanie i sfinalizować zakup pojazdu, korzystając z dobrze znanej funkcji „dodaj do koszyka”. Hyundai rozpoczął sprzedaż nowych samochodów na tej platformie pod koniec ubiegłego roku, natomiast Ford ograniczy się na razie do oferty certyfikowanych aut używanych z programu Blue Advantage (certyfikowanego programu sprzedaży używanych aut Forda) – poinformowała firma w poniedziałkowym komunikacie.
Program Forda ruszy w wybranych miastach USA
Pojazdy będą przekazywane nabywcom przez dealerów Forda biorących udział w programie. Na starcie dołączyły do niego salony z Los Angeles, Seattle i Dallas, ale koncern planuje wprowadzić usługę w całych Stanach Zjednoczonych w najbliższych miesiącach. Zainteresowanie udziałem w programie wyraziło już około 200 spośród 2800 dealerów Forda w USA.
Nowa inicjatywa producenta odpowiada na rosnące zainteresowanie konsumentów szybkim i uproszczonym procesem zakupu auta w internecie. Coraz więcej klientów decyduje się bowiem na zakupy online u sprzedawców takich jak Carvana czy CarMax.
Rosnące ceny nowych aut kierują klientów na rynek wtórny
Współpraca Forda z Amazonem zbiega się też z trendem rosnących cen nowych pojazdów, które w USA przekroczyły rekordowy poziom 50 tys. USD. Wielu kupujących szuka więc tańszych alternatyw na rynku wtórnym – według danych portalu Edmunds.com średnia cena trzyletniego samochodu używanego w trzecim kwartale sięgnęła 31 067 USD. To najwięcej od trzech lat.
Podczas gdy niektórzy producenci próbują naśladować model sprzedaży Tesli, pomijając tradycyjnych dealerów, Ford pozostaje przy współpracy z niezależnymi salonami, umożliwiając im sprzedaż poprzez Amazona.
– Każdy ma dziś konto na Amazonie – powiedziała Wendy Lane, menedżerka programu Blue Advantage. – To zaufana platforma, dlatego cieszymy się, że nasze samochody będą tam dostępne. Chcemy zobaczyć, jak klienci zareagują na taką formę zakupu.
Ford chce zatrzymać klientów w swoim ekosystemie
Celem Forda jest przyciągnięcie większego ruchu do sieci dealerskiej i utrzymanie klientów w tzw. ekosystemie marki – zarówno w zakresie serwisu, jak i przyszłych zakupów.
Sprzedaż certyfikowanych aut na Amazonie będzie odbywać się po ustalonej cenie, bez negocjacji. Każdy pojazd przejdzie wielopunktowy przegląd techniczny i objęty zostanie gwarancją na 12 miesięcy lub do około 19 tys. km. Amazon umożliwi też kupującym wgląd w historię serwisową oraz raport stanu auta.
– Współpracując z najlepszymi dealerami Forda, którzy podzielają nasze podejście do obsługi klienta, tworzymy doświadczenie zakupowe łączące zaufaną certyfikację pojazdów z wygodą, z której słynie Amazon – podkreślił Fan Jin, globalny szef działu Amazon Autos.
