Formative rozpoczął inwestycje w start-upy

Magdalena GłowackaMagdalena Głowacka
opublikowano: 2025-06-17 20:00

Grupa przedsiębiorców skupiona wokół inicjatywy Formative od kwietnia podpisała umowy inwestycyjne z pięcioma spółkami.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • czym jest Formative
  • jak nazywa się pierwszy start-up, w który zainwestował wehikuł
  • kiedy planuje ujawnienie nazw kolejnych spółek
  • jakie kwoty planuje zainwestować w młode firmy
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Formative, nieformalny wehikuł inwestycyjny firmowany przez Pawła Dobosza, byłego współwłaściciela i prezesa Internet Union, zawarł pierwsze transakcje. W ramach inicjatywy każdy z zaangażowanych przedsiębiorców lokuje pieniądze indywidualnie. Łącznie planują zainwestować w około 100 spółek.

Pięć start-upów dokapitalizowano kwotą ponad 10 mln zł. Na razie ujawniono nazwę pierwszego. To Freemoji, spółka na bardzo wczesnym etapie rozwoju, określająca siebie jako „start-up edukacyjno-technologiczny, którego celem jest uświadamianie i szerzenie wiedzy na temat cyfrowej mowy ciała, czyli tego, jak komunikujemy emocje i intencje online, np. poprzez emotikony czy styl pisania”. Pieniądze pozyskane przez firmę mają być przeznaczone na opracowanie ostatecznej formy produktu oraz wejście na rynek.

Paweł Dobosz zapewnia w komunikacie, że biznesmenom szybko udało się nawiązać współpracę z pierwszymi pięcioma firmami. Nie ujawnia nazw pozostałych ze względu na umowy o zachowaniu poufności. Będą podane w ciągu następnych kilku tygodni.

Były szef Internet Union w rozmowie z PB mówił, że będzie angażował się w biznesy, które rozumie. Podkreślił, że jest gotów się zaangażować, jeśli pojawią się projekty związane z robotyką, oprogramowaniem i innymi technologiami.

Formative zainwestuje w młode spółki nawet 100 mln EUR. Około 100 start-upów zamierza dofinansować kwotą od 1 do 9 mln zł, w zależności od etapu rozwoju. Poza pieniędzmi oferuje doradztwo biznesowe, prawne, finansowe i marketingowe.