Funkcjonalne biuro działa też poza biurem

ŁUK
27-06-2007, 00:00

Technologia VPN pozwala telepracownikowi zorganizowanie sobie miejsca pracy w domu, hotelu czy u klienta.

Technologia VPN pozwala telepracownikowi zorganizowanie sobie miejsca pracy w domu, hotelu czy u klienta.

Aby móc skutecznie wykonywać pracę, będąc poza firmą, niezbędny jest dostęp do wszystkich narzędzi, które ma zapewnione pracownik stacjonarny. Nie chodzi tylko o możliwość odbierania i wysyłania poczty elektronicznej, ale także o korzystanie np. z bazy klientów, możliwości wykonywania zamówień lub używania zasobów serwerowych firmy. Powinno się to jednak odbywać bez zagrożenia utratą danych.

Połączenie z internetem to podstawowy wymóg dostępu do danych, jednak samo w sobie nie daje wystarczającego zabezpieczenia. Dzięki technologii VPN (Virtual Private Network) komunikacja odbywa się w wydzielonym kanale. VPN to kanał, który chroni dane wymieniane między firmą a pracownikiem przed przypadkowym lub umyślnym przechwyceniem. Dodatkowo jest on szyfrowany, tak aby dane nie mogły zostać odczytane przez osoby nieuprawnione. Samo korzystanie z VPN nie jest trudne dla użytkowników, którzy umieją posługiwać się komputerem w stopniu średnio zaawansowanym.

— Otwieram aplikację VPN i wybieram serwer dostępowy, za pomocą którego łączę się z firmą. Jednocześnie otrzymuję jednorazowy login i hasło, podawane przez tzw. token. Po zalogowaniu zostaje mi przydzielony dodatkowy wewnętrzny adres IP — mam dostęp do zasobów, tak jakbym siedział w biurze. Jedyną różnicą jest tylko szybkość transferu pomiędzy siecią lokalną a operatorem — tłumaczy Grzegorz Dobrowolski, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Cisco Systems Polska.

— Chociaż teoretycznie dane są do odkodowania, w praktyce nie jest to możliwe. Nie słyszałem o ani jednym przypadku na świecie, żeby ktoś złamał zabezpieczenie — uspokaja Wojciech Głownia, dyrektor zarządzający w Avaya Polska.

Dzięki VPN telepracownik może także wykonywać i odbierać telefony, tak jakby fizycznie siedział przy biurku w firmie. Rozmowy odbywają się za pomocą przeznaczonej do tego aplikacji, która rejestrując się w sieci wewnętrznej, otrzymuje jeden z wewnętrznych numerów telefonów firmy. Umożliwienie pracownikom zdalnego dostępu przynosi firmie wiele korzyści przy niewielkich kosztach. Prawie każda firma ma dostęp do internetu, bazy danych lub pocztę. Przy okazji zabezpieczania systemu lub regularnej modernizacji centrali telefonicznej za kilka procent więcej można zbudować zdalny dostęp dla pracowników.

— Te same aplikacje mogą jednocześnie chronić, szyfrować i umożliwiać zdalną pracę. Ewentualną barierą nie jest technologia, ale gotowość pracodawcy do odejścia od klasycznego modelu pracy i przejścia na pracę zadaniową — tłumaczy Grzegorz Dobrowolski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ŁUK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Funkcjonalne biuro działa też poza biurem