Galerie dokonują akrobacji

opublikowano: 10-09-2019, 22:00

Centra handlowe chcą skłonić klientów do spędzania w nich wielu godzin. Wśród najemców pojawiły się więc nawet szkoły i biblioteki

Od września poznańska Galeria Malta chce się wyróżnić na lokalnym rynku ofertą działającej w niej szkoły akrobatyki i kompleksem escape roomów. Do Galerii Północnej w Warszawie przeniósł siedzibę klub sportowy Olympic Fight Club, który prowadzi zajęcia m.in. z popularnych sztuk walki dla kobiet, mężczyzn oraz dzieci. W warszawskim Blue City funkcjonują m.in. park rozrywki czy punkt obsługi klientów komunikacji miejskiej. W gdańskim Manhattanie są multimedialna biblioteka i Gdańska Szkoła Artystyczna.

CH NA SPORTOWO:
CH NA SPORTOWO:
Taekwondo olimpijskie, boks, MMA, krav maga, a także treningi motoryczne, samoobrony dla kobiet oraz konsultacje dietetyczne Olympic Fight Club poszerzyły od września ofertę Galerii Północnej w Warszawie.
Fot. ARC

Wszystko w jednym

— Stajemy się atrakcyjni dla klientów, którzy szukają czegoś więcej niż kolejnej, typowej galerii handlowej. Zmodernizowana Galeria Malta będzie miejscem, w którym mieszkańcy Poznania będą mogli odpocząć, spotkać się ze znajomymi, obejrzeć wystawę, pójść do kina, spędzić czas, uprawiając ulubiony sport, a przy tym zrobić zakupy. Odmieniona oferta i dobór najemców dopełnią wachlarz atrakcji skupionych wokół Jeziora Maltańskiego — mówi Lech Polański, dyrektor Galerii Malta.

W galerii do dyspozycji klientów są m.in. największy w Poznaniu klub squasha, dwa escape roomy, Poznańska Szkoła Akrobatyki oraz klub fitness Saturn. Tak oryginalne koncepty w obecnych czasach to szansa szczególnie dla obiektów bardziej dojrzałych. Gdański Manhattan np. skończył właśnie 15 lat i musiał wcześniej zmierzyć się z tymi wyzwaniami, które obecnie dotyczą wszystkich centrów poza najnowocześniejszymi. Receptą okazał się pomysł na wielofunkcyjność.

— Pojawiła się u nas placówka medyczna, centrum zabaw edukacyjnych Klockownia, biblioteka i szkoła artystyczna. Dzięki nim nie mamy problemów z odwiedzalnością. Według danych tylko z czytników kart wstępu do biblioteki wynika, że codziennie przychodzi tu średnio 1500 osób i spędza u nas od 3 do 5 godzin. Najemcy z segmentu nauki i kultury funkcjonują na takich samych zasadach finansowych jak inne firmy z branży rozrywkowej, tyle że czynsz za bibliotekę płacą wspólnie urząd miasta i urząd marszałkowski — mówi Łukasz Tomczak, dyrektor zarządzający Centrum Handlowym Manhattan.

W najnowszym raporcie Colliers International ocenia, że rynek centrów handlowych w największych polskich aglomeracjach (Górny Śląsk, Kraków, Łódź, Poznań, Szczecin, Trójmiasto, Warszawa, Wrocław) jest dojrzały i dobrze rozwinięty. Około 10 mln klientów (łączna roczna siła nabywcza to około 410 mld zł) ma duże możliwości wyboru lokalizacji, oferty i formatu obiektu, w którym robi zakupy. Na koniec czerwca 2019 r. w ośmiu największych ośrodkach miejskich działało 215 centrów handlowych o łącznej powierzchni 6,7 mln m kw. (z czego 85 proc. to tradycyjne centra handlowe, 12 proc. — parki handlowe i 3 proc. — centra wyprzedażowe). Najwyższy wskaźnik nasycenia powierzchnią centrów handlowych notują Wrocław (885 m kw./1000 mieszkańców), Poznań (857 m kw.) i Trójmiasto (785 m kw.).

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Nie kupisz online

Na przełomie lat 2018/19 Blue City pozyskało m.in. takich najemców, jak najnowocześniejszew Warszawie kino Helios, największy w Polsce klub fitness FIT/ One, jedyne w Polsce centrum rozrywki TEPfactor. W centrum znajduje się również szkoła tańca Agustina Egurroli, sala zabaw Inca Play, gdzie rodzice mogą bawić się razem z dziećmi, Time Machine — Zatrzymaj Czas z polem do minigolfa, miniboisko piłkarskie Kraina Futbolu oraz cztery Pokoje Zagadek Team Exit. W centrum działa poczta, punkt obsługi pasażerów ZTM, przychodnia Enel-Medu, usługi szewskie, pralnia, stacja napraw rowerów, serwis samochodów i wiele innych usług.

— Wszystkie zmiany i taki dobór najemców są związane z ewolucją centrów handlowych, rozwojem e-handlu, zmianą potrzeb klientów, rosnącą konkurencją, a także niwelowaniem skutków ograniczenia niedzielnego handlu. W czasach e-commerce, kiedy zmieniają się zwyczaje zakupowe i niemal wszystko można kupić online, na znaczeniu zyskują unikatowe funkcje centrów handlowych — mówi Krzysztof Sajnóg, dyrektor marketingu Blue City.

Działania przekładają się na liczby. W 2019 r. Blue City odnotowało 10-procentowy wzrost odwiedzin w porównaniu z rokiem ubiegłym, a liczba klientów przychodzących do centrum w „niedziele rozrywkowe” wzrosła nawet dwukrotnie.

OKIEM EKSPERTA

Teraz kino już nie wystarczy

JUSTYNA MAŁYSKO, Dział Powierzchni Handlowych Colliers International

Od kilku lat obserwujemy rozwój branży rozrywkowej w centrach handlowych. Duża konkurencja między galeriami, problematyczne niewynajęte powierzchnie często na wyższych piętrach, a także moda na zakupy online zmuszają właścicieli obiektów do zmiany dotychczasowej strategii. Pozytywne doświadczenia klientów związane z pobytem w galerii przekładają się na ich lojalność oraz zwiększenie sprzedaży. Po wprowadzeniu w życie niedziel niehandlowych duże galerie podjęły decyzję o otwarciu ich dla swoich klientów.

Stanęły przed trudnym wyzwaniem, jak poradzić sobie z kosztami operacyjnymi związanymi z utrzymaniem powierzchni wspólnych, mając otwartą wyłącznie strefę gastronomiczną oraz rozrywkową. Podstawowa oferta rozrywkowa w postaci kina, sal zabaw dla dzieci czy kręgielni to za mało, aby sprostać wymaganiom obecnego klienta. Dlatego też galerie prześcigają się w kreowaniu przestrzeni gastronomiczno-rozrywkowej, szukając unikatowych konceptów, często inspirując się przykładami z innych państw, np. całorocznym lodowiskiem w galerii Akropole w Rydze czy basenem surfingowym w Centrum Handlowym L&Tw Niemczech. Niestety, ograniczenia techniczne obiektów handlowych oraz bardzo wysokie koszty inwestycji w nowoczesne technologie sprawiają, że rozwój rozrywki w Polsce postępuje wolniej niż u sąsiadów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane