Giełda to efektywne narzędzie skalowania rozwoju

Partnerem publikacji jest GPW
opublikowano: 2025-09-21 20:00

Komentarz partnera projektu Gazele Biznesu - Inspiracje

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Pokazujemy jak z tego narzędzia optymalnie skorzystać, a możliwości jest wiele. Od lat obserwuję, jak zmienia się podejście przedsiębiorców do rynku kapitałowego. Jeszcze niedawno rozmowy o giełdzie były inicjowane przez nielicznych przedsiębiorców — dziś coraz więcej firm pyta o IPO nie z ciekawości, lecz z konkretnym planem i motywacjami. Pojawiła się zmiana, którą widać nie tylko w statystykach, ale przede wszystkim w rozmowach, które prowadzimy z przedsiębiorcami na co dzień.

Jeszcze niedawno rozmowy o giełdzie były inicjowane przez nielicznych przedsiębiorców – dziś coraz więcej firm pyta o IPO nie z ciekawości, lecz z konkretnym planem i motywacjami. Dlatego uruchamiamy GPW IPO Academy. Zaprojektowaliśmy ją w formule cyklu pięciu dwudniowych warsztatów, odbywających się raz w miesiącu, które krok po kroku przeprowadzą uczestników przez proces przygotowania do debiutu giełdowego i realizacji całego procesu IPO.

Izabela Mikołajczyk,
dyrektor Działu Rynku Pierwotnego GPW

Dlatego uruchamiamy GPW IPO Academy. Zainteresowanie programem przerosło nasze oczekiwania. I edycja rusza w październiku. Inicjatywa przyciąga wiele firm, a przekrój branż jest szeroki. Dla nas to sygnał, że edukacja ma sens i właśnie dlatego spotkamy się z przedsiębiorcami w różnych miastach Polski w ramach projektu Gazele Biznesu — Inspiracje, ale nie tylko.

Wspólnie z jednym z wiodących biur maklerskich prowadzimy cykl spotkań, podczas których pokazujemy zalety płynące ze statusu spółki publicznej notowanej na GPW. Pracujemy nad kolejnymi podobnymi formatami w tym zakresie.

Nie ma debiutu giełdowego bez realnej potrzeby po stronie samej spółki lub założycieli. Ta potrzeba ma dwojaką naturę: pozyskanie kapitału lub zdarzenie płynnościowe (liquidity event). Status spółki publicznej daje możliwość skalowania działalności środkami z rynku kapitałowego. Mamy liczne giełdowe historie sukcesu spółek, które istotnie przyspieszyły rozwój i wielokrotnie zwiększyły kapitalizację m.in. dzięki finansowaniu kamieni milowych środkami z giełdy.

Giełda to też efektywne narzędzie realizacji wyjścia z inwestycji przez inwestora finansowego (exit) oraz element sukcesji właścicielskiej. W przeciwieństwie do transakcji M&A IPO daje założycielom możliwość stopniowego wyjścia z inwestycji w formie sprzedaży pakietów akcji po debiucie (tzw. transakcje ABB) przy utrzymaniu kontroli nad biznesem w dłuższym horyzoncie czasowym. Możliwości, jakie daje giełda są różnorodne, co pokazujemy na bazie studiów przypadku licznych giełdowych czempionów. GPW IPO Academy zaprojektowaliśmy w formule cyklu pięciu dwudniowych warsztatów, odbywających się raz w miesiącu, które krok po kroku przeprowadzą uczestników przez proces przygotowania do debiutu giełdowego i realizacji całego procesu IPO.

Uczestnicy IPO Academy otrzymają solidną dawkę wiedzy jak się do debiutu przygotować i jak go przeprowadzić, dostęp do ekspertów, możliwość networkingu i poznania czempionów warszawskiego parkietu. Program obejmuje aspekty związane z debiutem na Głównym Rynku i na NewConnect oraz z funkcjonowaniem spółki po debiucie np. wymogi raportowe i sprawozdawcze czy dobre praktyki w zakresie ładu korporacyjnego. Przewidujemy również moduły dotyczące finansowania obligacyjnego na Catalyst. Widzimy, że rynek dojrzewa. W pierwszym półroczu 2025 r. z sukcesem zadebiutowały spółki Diagnostyka i Arlen — na ten moment obie przyniosły inwestorom zyski (dla Diagnostyki stopa zwrotu pobiła 100 proc. względem ceny z IPO, dla Arlenu jest dwucyfrowa). Widzimy też rysujący się pipeline na kolejne miesiące 2025 i 2026 r. Sentyment rynkowy jest sprzyjający. GPW jest w tym roku jednym z najmocniejszych parkietów giełdowych na świecie.

Mamy silne i sprzyjające otoczenie macro, jesteśmy w cyklu obniżek stóp procentowych, co jest pozytywnie skorelowane z wycenami giełdowymi. To już teraz skutkuje licznymi transakcjami ABB, które miały miejsce w ostatnich miesiącach oraz emisjami wtórnymi akcji (łącznie ponad 9 mld zł w 2025 r.). Unijny Listing Act zwiększył limity ofert bezprospektowych, co może dodatkowo zwiększać zainteresowanie rynkiem pierwotnym, w szczególności wśród podmiotów wspierających się cyklicznym finansowaniem poprzez giełdę (np. spółki technologiczne jeszcze przed break even, a nawet przychodami). To dobry moment, by myśleć o GPW i wykorzystać sprzyjające momentum.

Moje wieloletnie doświadczenie na rynku kapitałowym pokazuje, że niejednokrotnie od pierwszej rozmowy odebiucie, do momentu podjęcia faktycznej decyzji o wejściu na giełdę, może minąć nawet kilka lat. Faktyczna decyzja będzie ostatecznie wynikać z potrzeby kapitałowej lub płynnościowej. Ważne jest też przygotowanie spółki do rozpoczęcia procesu obejmujące dostosowanie sprawozdawczości finansowej, corporate governance, czy choćby zmiana formy prawnej na spółkę akcyjną. Działamy w warunkach podwyższonej zmienności geopolitycznej, gospodarczej, regulacyjnej. Okienka transakcyjne mogą dynamicznie otwierać się i zamykać. Dlatego istotne jest rozpoczęcie przygotowań z wyprzedzeniem, by optymalnie wykorzystać momentum. Sam proces, od rozpoczęcia prac nad prospektem do debiutu, trwa zwykle około sześciu miesięcy. GPW nie tylko edukuje, my także łączymy środowiska. W ramach programu GPW IPO Bridge organizujemy spotkania domów maklerskich z funduszami private equity, które są jednym z najistotniejszych źródeł podaży nowych emitentów.

W przyszłym roku chcemy rozszerzyć inicjatywę na family offices. Mam nadzieję, że to pomoże w zapełnieniu luki popytowej na polskim rynku, w szczególności dla ofert poniżej 100 tys. EUR, co dodatkowo otworzy rynek dla innowacyjnych firm i polskich prywatnych mniejszych biznesów potrzebujących kapitału na rozwój z rynku kapitałowego.

Giełda to nie tylko liczby. To decyzje, które zmieniają i skalują firmy. A my jesteśmy tu po to, by pomóc je podjąć mądrze — z wiedzą, doświadczeniem i zrozumieniem potrzeb rynku i samych emitentów.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface

Partnerzy

GPW ORLEN