Górnicy na budowie

opublikowano: 14-10-2019, 22:00

Firmy budowlane szukają w kopalniach pracowników do drążenia tuneli drogowych.

Na budowach dróg, biurowców i przy remontach linii kolejowych pracuje wielu Ukraińców. To jednak nie wystarczy, zwłaszcza że wielu pracowników zza wschodniej granicy może wkrótce wyjechać do pracy w innych krajach. Wykonawcy inwestycji infrastrukturalnych coraz częściej szukają także kadry w Polsce, ale w innych sektorach przemysłu. Przed laty w budowie stołecznego metra uczestniczyli górnicy. Obecnie przedsiębiorcy chętnie zatrudnią ich do drążenia tuneli drogowych. Grupa PORR opublikowała nawet ogłoszenie napisane śląską gwarą (patrz: grafika).

— Planujemy zatrudnić 120 osób. Około 20 to specjaliści, którzy mogą przyjechać z Austrii [tam mieści się centrala grupy — red.], a w Polsce szukamy około 100 osób — mówi Krzysztof Laskowski, dyrektor operacyjny pionu infrastruktury w PORR.

Pracę przy budowie tunelu mogą zacząć w połowie przyszłego roku. Kontrakt potrwa dwa lata, czyli do połowy 2022 r. PORR nie ujawnia, jakie wynagrodzenia zaproponuje górnikom. Eksperci przekonują, że zarobki są ważne, ale to za mało, by zachęcić górników do przebranżowienia.

— W budownictwie wynagrodzenia są wysokie, ale nie tak jak w sektorze węglowym. W przypadku tak specjalistycznych prac, jak drążenie tuneli firmy mogą zaproponować wysokie płace, polscy górnicy są jednak grupą zawodową silnie związaną z regionem, w którym pracują, a pracownicy budowlani są nomadami, wciąż przenoszą się z jednego kontraktu na drugi — mówi Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Jego zdaniem firmy budowlane mogą znaleźć górników do pracy przy projektach infrastrukturalnych na Śląsku i w pobliżu, ale zachęcenie ich do budowy tuneli w dalszych częściach kraju będzie trudne. Na południu wykonawcy mają szansę zatrudnić także górników z Czech.

— Kiedy będą budowane inne tunele, np. na trasie S7 Bemowo–Łomianki, trudno będzie zmotywować górników do przyjazdu. Z pewnością jednak wykonawcy budowlani będą także szkolić własnych pracowników do realizacji robót tunelowych — uważa Jan Styliński.

Zaznacza, że jeśli kontrakty tego typu będą rozłożone w czasie, uda się w budowlance wykształcić kadrę do ich wykonania, a branżowi fachowcy chętnie będą zdobywać nowe umiejętności. Choć w Polsce ze względu na ukształtowanie terenu powstanie niewiele tuneli, coraz więcej będzie budowanych w innych krajach Europy. Jeśli polscy przedsiębiorcy wykształcą fachowców, będą mieli większe szanse zdobycia kontraktów zagranicznych. Popytu na ich usługi Jan Styliński spodziewa się zwłaszcza na Bałkanach.

Sprawdź program konferencji "Employer Branding w praktyce", 27-28 listopad 2019, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu