Granty dla tercetów z pomysłami

opublikowano: 27-12-2018, 22:00

Przedsiębiorcy, którzy połączą siły, łatwiej pokonają konkurencję technologicznymi nowinkami. Dla takich ekip PARP przygotowała dotacje

Produkty sieciowe, czyli poddziałanie 1.3.2 programu Polska Wschodnia (POPW) to dość trudny konkurs z grantami dla MŚP. Wymaga od przedsiębiorcy nawiązania współpracy z partnerami projektu i dania im kredytu zaufania.

Marzena Chmielewska, dyrektor departamentu funduszy europejskich
Konfederacji Lewiatan, podkreśla, że produkty sieciowe wymagają od
przedsiębiorcy innego spojrzenia na własny biznes, współdziałania z
kooperantami i umiejętności dostosowania się do ich oczekiwań.
Zobacz więcej

INNE SPOJRZENIE:

Marzena Chmielewska, dyrektor departamentu funduszy europejskich Konfederacji Lewiatan, podkreśla, że produkty sieciowe wymagają od przedsiębiorcy innego spojrzenia na własny biznes, współdziałania z kooperantami i umiejętności dostosowania się do ich oczekiwań. Fot. Szymon Łaszewski

— Niestety, wspomniane zaufanie to w biznesie wciąż towar deficytowy. Dlatego przedsięwzięcia, dzięki którym powstają produkty sieciowe pod jedną, wspólną marką, nie są łatwymi projektami z punktu widzenia logistyki i organizacji — mówi Marzena Chmielewska, dyrektor departamentu funduszy europejskich Konfederacji Lewiatan.

Pod jednym szyldem

Zauważa, że początkowo Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wymagała od przedstawicieli biznesu, aby nowatorskie rozwiązania — pod jednym szyldem — tworzyło dziesięć firm. Jednak budowanie tak dużych konsorcjów okazało się nierealne. Marzena Chmielewska porównuje to zadanie do nauki pływania dla osób, które dopiero zgłębiają tajniki tego sportu i już na początku swojej drogi są namawiane do udziału w zawodach w najtrudniejszym stylu.

— Poza tym produkty sieciowe wymagają od przedsiębiorcy innego spojrzenia na własny biznes, współdziałania z kooperantamii umiejętności dostosowania się do ich oczekiwań — podkreśla ekspertka Konfederacji Lewiatan.

Nie spodziewa się masowego zainteresowania przedstawicieli biznesu tym naborem. Zwłaszcza, że na rynku są łatwiejsze opcje zdobycia dotacji dla przedsiębiorców, którzy mogą w nich działać w pojedynkę.

Obniżona poprzeczka

Po zmianach wystarczy, że partnerstwo obejmie trzy firmy, a minimalna wartość kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia wyniesie 7 mln zł. Wcześniej było to 20 mln zł. Dalsze obniżanie poprzeczki — zdaniem Marzeny Chmielewskiej — oznaczałoby, że Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju (MIR) rezygnuje z podstawowych, ale ambitnych wymogów w tym schemacie wsparcia. Adam Hamryszczak, wiceminister inwestycji i rozwoju, zapowiada inne, korzystne zmiany w przyszłorocznym konkursie. Zyskają przedsiębiorcy, którzy chcą inwestować w infrastrukturę sportową i rekreacyjną. Na tego typu projekty dostaną wyższe wsparcie.

— Będzie ono dodatkowym impulsem dla firm inwestujących we wspomniane projekty. To także szansa dla makroregionu na rozwój nietuzinkowych rozwiązań turystycznych — zauważa Adam Hamryszczak.

Sport i rekreacja

Marzena Chmielewska uważa, że zamiany proponowane przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju idą we właściwym kierunku.

— Pasują one do specyfiki regionów Polski Wschodniej. Poza tym współpraca przedsiębiorców przy projektach związanych z infrastrukturą sportową i rekreacyjną jest znacznie łatwiejsza. Warto zauważyć, że budżet przyszłorocznego konkursu jest o połowę mniejszy od puli obecnego naboru. Nie traktuję jednak tej zmiany jako bariery dla firm. Jeżeli poddziałanie 1.3.2 okaże się hitem, to na pewno resort inwestycji i rozwoju znajdzie dodatkowe pieniądze na wsparcie najciekawszych przedsięwzięć — ocenia ekspertka Konfederacji Lewiatan.

Dominika Alicka, starszy menedżer w dziale doradztwa podatkowego Deloitte’a, podkreśla, że Polska Wschodnia to jeden z najsłabiej rozwiniętych regionów w Unii Europejskiej. Dlatego — jak zaznacza — przedsiębiorcy, których biznesy tam rozkwitają, mogą liczyć na dodatkowy zastrzyk kapitału.

— Dofinansowanie współpracy firm i tworzenia spójnych koncepcji produktów i usług pomaga makroregionowi się rozwijać. Wsparcie kooperacji przedsiębiorców z różnych województw pozwala również dostosować oferty do oczekiwań i potrzeb różnych klientów — tłumaczy Dominika Alicka.

Warto podkreślić, że w tej edycji konkursu firmy mają swobodę w kształtowaniu produktu. Główne atrakcje planowanego projektu nie muszą już być zlokalizowane w maksymalnie trzech miejscowościach.

— Takie rozwiązanie sprzyja wdrażaniu wyników przedsięwzięć i przyczynia się do sukcesu realizowanych inicjatyw. Jednocześnie specyfika społeczno–gospodarcza makroregionu determinuje rodzaje prowadzonych projektów. Nie są to duże inwestycje produkcyjne czy specjalistyczne centra usługowe. Dlatego w przyszłym roku na preferencyjne warunki będą mogły liczyć przedsięwzięcia dotyczące sportu i turystyki. Premiowanie tych dziedzin to dobry wybór. Tym bardziej, że Polska Wschodnia to najbardziej malownicza i atrakcyjna turystycznie część naszego kraju — uważa Dominika Alicka.

Symulatory dla wszystkich

Z dotacji z tego instrumentu korzysta m.in. konsorcjum czterech firm, którego liderem jest podkarpackie Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe „Royal Star”. Projekt realizuje m.in. z Instytutem Badań Technicznych i Transferu Innowacji Przemysłowych w Rzeszowie. Wartość inwestycjito ponad 15 mln zł, z czego wsparcie unijne wynosi 10,4 mln zł. Konsorcjum przeznaczy grant na budowę Europejskiego Centrum Symulatorów Lotniczych. Będzie oferowało szkolenia związane z uzyskiwaniem uprawnień pilotażu samolotów, podnoszeniem kwalifikacji mechaników lotniczych, a także usługi związane z rozrywką dotyczące wykorzystania symulatorów.

— Branża lotnicza jest wizytówką Polski Wschodniej, a zwłaszcza Podkarpacia. Ogromnym atutem makroregionu są jego walory turystyczne. Innowacyjne produkty sieciowe nie tylko zwiększają potencjał sektora czasu wolnego, lecz także dają impuls kolejnym inwestorom do lokowania kapitału we wschodniej części kraju — konkluduje Adam Hamryszczak.

10.01 Do tego dnia przedsiębiorcy mogą składać wnioski o dotacje z poddziałania 1.3.2 POPW.

300 mln zł Tyle wynosi budżet trwającego konkursu

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu