Hybrydy — rynek jednego producenta

opublikowano: 06-05-2019, 22:00

Jeśli Polak wybiera auto z tzw. alternatywnym napędem, to stawia na hybrydę. Elektryki to wciąż egzotyka.

Na rynku samochodów z tzw. napędem alternatywnym od lat niewiele się zmienia. Kowalscy kupują niewiele takich aut, a najpopularniejszym jego rodzajem jest hybryda. I choć auta zasilane wyłącznie prądem notują spektakularny wzrost liczby rejestracji, to nadal stanowią niewielką część ekorynku. Ten budują hybrydy. Japońskie. W I kw. 2019 r. zarejestrowano w Polsce 620 nowych aut na baterie. To o 79,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Przyrost zawdzięczamy w dużej mierze jednemu kontraktowi — 500 aut dla spółki Innogy Go.

Aut osobowych z napędem hybrydowym(klasycznym, typu plug- -in lub układem mild hybrid) zarejestrowano 6527. To wynik o 22,3 proc. (1190 sztuk) lepszy niż na koniec marca ubiegłego roku. Liderem rynku pozostaje Toyota, jednak pierwszy raz od niepamiętnych czasów japoński producent zanotował spadek liczby rejestracji hybryd. Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar od stycznia do marca krajowe wydziały komunikacji zarejestrowały 3993 toyoty z napędem hybrydowym. To wynik o 3,34 proc. (138 sztuk) gorszy od rezultatu sprzed roku. Udział Toyoty w krajowym rynku aut hybrydowych wyniósł na koniec marca 61,18 proc. (69,87 proc. w całym 2018 r.). Powody? Polski odział Toyoty tłumaczy, że spadek jest chwilowy i związany z modelowa ofensywą. Schodzące modele (poprzednie RAV4 i auris) już się nie sprzedają, a nowe (RAV4 i corolla) dopiero są dostarczane.

Auta mają być widoczne w rejestracjach „w dużych liczbach” dopiero w kolejnych miesiącach. Hybrydowe napędy będą stanowiły około połowy oferowanej na rynku corolli oraz prawie 80 proc. w przypadku nowego RAV4.

Pierwszy kwartał przyniósł jeszcze jeden zaskakujący rezultat. Otóż po raz pierwszy w kwartalnych zestawieniach wiceliderem rynku została nie siostrzana Toyocie marka Lexus, lecz niemiecka marka Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował w Polsce do końca marca 1090 aut z napędem hybrydowym, o 508,9 proc. (911 sztuk) więcej niż przed rokiem. Warto jedtak podkreślić, że w większości były to tzw. miękkie hybrydy, czyli układy, w których napęd elektryczny pełni rolę rozrusznika i alternatora,nieco wspomagając silnik spalinowy. Trzecią marką wśród najpopularniejszych aut z napędem hybrydowym był Lexus. Zarejestrowano 494 aut tej marki, o 13,2 proc. (75 sztuk) mniej niż przed rokiem. Przedstawiciele marki tłumaczą, że pod koniec ubiegłego roku klienci kupili w leasingu lub tzw. programie SmartPlan sporą liczbę lexusów hybrydowych „w wysokich specyfikacjach”, aby uniknąć wchodzących w życie w 2019 r. nowych przepisów dotyczących rozliczania samochodów osobowych w firmach. Spowodowało to naturalny spadek udziału tych aut w ogólnej sprzedaży w I kw. 2019 r. Ponadto w wynikach tego roku nie widać jeszcze nowych modeli hybrydowych od Lexusa (UX i ES). Pierwsze zaś zostały odebrane i zarejestrowane dopiero pod koniec marca.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Samar zwraca uwagę, że od kilku lat sprzedaż nowych samochodów hybrydowych w Polsce rośnie. W 2014 r. nabywców znalazły niespełna 4 tys. takich aut, w 2015 — ponad 5,6 tys., w 2016 — 9889, w 2017 — 17 055, a w roku ubiegłym już 23 390. Koncerny motoryzacyjne, ponaglane przez unijne prawodawstwo, zaczęły rozszerzać gamę aut, które umożliwią im zmieszczenie się w normach emisji spalania.

— Należy spodziewać się umocnienia tego zjawiska, a wraz z nim dalszych roszad w gronie najpopularniejszych marek i modeli aut wyposażonych w napęd hybrydowy. Może to również wskazywać, że mimo zanotowanego w I kw. spadku liczby rejestracji w tym roku polski rynek pobije kolejny rekord — uważa Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy