2,5 mln zł zaoszczędził Idea Bank w sądowym starciu z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK) znacznie obniżył sankcję finansową, choć uznał, że bank dopuszczał się naruszania zbiorowych interesów konsumentów w zakresie polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK). Bank odmówił komentarza, w tym odpowiedzi na pytanie, czy zaskarży wyrok do sądu apelacyjnego.

— Decyzje w zakresie działań dotyczących odwołania się od wyroku SOKiK zostaną podjęte przez zarząd po zapoznaniu się z treścią uzasadnienia wyroku — mówi Kamila Nowak z biura prasowego Idea Banku.
Urząd antymonopolowy w 2013 r. zaczął podejrzewać (na skutek skarg konsumentów), że Idea Bank może wprowadzać w błąd klientów poprzez nierzetelne informowanie o ryzyku związanym z inwestowaniem i przystępowaniem do grupowego ubezpieczenia na życie i dożycie z UFK. Bank miał też nad wyraz eksponować korzyści związane z taką inwestycją kosztem informowania o możliwych stratach i finansowych konsekwencjach rozwiązania umowy w czasie jej trwania. Idea broniła się, zaprzeczając, że przekazywała informacje o produkcie w sposób uniemożliwiający lub utrudniający klientom zapoznanie się z ryzykiem. Zawarła też z ubezpieczycielami dodatkowe porozumienia poprawiające obsługę klientów. Po przeprowadzeniu postępowania prezes UOKiK doszedł jednak do wniosku, że zarzuty wobec firmy są uzasadnione — w 2014 r. wydał decyzję, że Idea Bank naruszał zbiorowe interesy konsumentów i nałożył karę wysokości 4,1 mln zł. Bank nie pogodził się z decyzją i wniósł odwołanie do SOKiK. Opłaciło się, co zdarza się coraz częściej. Przykłady ostatnich sukcesów firm w sądowych potyczkach z UOKiK to zdjęcie przez Sąd Najwyższy 15 mln zł kary z PKO BP, uchylenie blisko 15 mln zł kary dla mBanku i (po raz drugi) 1 mln zł dla Allianza.
2,8 mln zł Taka była łączna wysokość kar finansowych nałożonych na firmy przez UOKiK w pierwszej połowie 2017 r…
106,8 mln zł …a taka w całym 2016 r.