Czytasz dzięki

Informatyk spokorniał na chwilę

opublikowano: 10-09-2020, 22:00

Po krótkim tąpnięciu rynek pracy IT wyskoczy wysoko w górę.

Większość przedsiębiorstw z branży technologicznej w dalszym ciągu prowadzi rekrutacje na stanowiska średniego i wyższego szczebla, ale niemal co trzecie chce zrezygnować całkowicie z kolejnych naborów — wynika z badania Antal Market Research. Dla firm, które rozwijają się mimo pandemii, jest to szansa na pozyskanie wcześniej trudno dostępnych kompetencji. Informatycy natomiast stracili grunt pod nogami — przez lata rozpieszczani różnorodnością ofert, atrakcyjnymi zarobkami i dodatkami pozapłacowymi, nagle odkryli, że oni także mogą stać się ofiarami kryzysu. Długookresowe prognozy dla tej grupy zawodowej są jednak optymistyczne.

Zobacz więcej

IT, programowanie, komputery

PIXABAY

— Po krótkim spowolnieniu zatrudnienia nastąpi długofalowy wzrost zapotrzebowania kadrowego — przewiduje Fabian Pietras, dyrektor Antal IT Services.

W drugim i trzecim kwartale konsultanci tej spółki zaobserwowali wzmożoną aktywność przedstawicieli sektora IT na rynku pracy. Częściej deklarowali oni poszukiwanie zajęcia i chętniej odpowiadali na ogłoszenia.Jednocześnie ostrożniej wybierali pracodawców i dokładniej weryfikowali proponowane warunki, zwłaszcza pod kątem bezpieczeństwa zatrudnienia. Taka postawa jest następstwem wzrostu liczby zwolnień i niższej dostępności wakatów. Jak podkreśla Fabian Pietras, menedżerowie i specjaliści ds. nowych technologii nie mogą już przebierać w ofertach. Na domiar złego muszą liczyć się z większymi wymaganiami. W tej sytuacji walkę o angaż zwykle wygrywają kandydaci z dużym doświadczeniem. Ich przewaga polega na tym, że mogą podjąć obowiązki zaraz po podpisaniu umowy,bez dodatkowych szkoleń i skomplikowanych procesów wdrożeniowych.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Dostosowanie się do ciągłych zmian w gospodarce jest nieuniknione. Ponad 60 proc. firm z sektora skupia się na ulepszeniu komunikacji online, produktów i usług. Dla zespołów IT oznacza to jeszcze wyższe oczekiwania dotyczące zapewnienia ciągłości biznesowej — tłumaczy Fabian Pietras.

Czy pracodawcy cieszą się, że znów są górą? I tak, i nie. Tak, bo wreszcie mogą łatwiej i taniej pozyskać talenty. A nie, bo COVID-19 bardzo utrudnia rekrutacje i inne działania personalne. Dla co trzeciej firmy badanej przez Antala niemałym wyzwaniem jest zdalny onboarding, podobnie jak dostosowanie zakresu obowiązków do wymogów pracy na odległość.

— Sytuacja w IT zapewne wkrótce wróci do poprzedniego stanu, czyli potrzeby kadrowe wzrosną. To powinno skutecznie powstrzymywać pracodawców przed eksponowaniem swojej chwilowej przewagi. Budowaną latami reputację szybko można zniszczyć i najlepsi fachowcy będą omijać firmy, które w kryzysie źle traktowały ludzi — ostrzega Maja Gojtowska, ekspert ds. komunikacji, HR i employer brandingu.

Gorsze perspektywy krótkoterminowe nie powodują, że informatycy godzą się na wszystko. Przeciwnie — w niektórych sprawach są konkretniejsi niż przed pandemią. Badanie Antala ujawnia, że kandydatom częściej zależy na etacie, który kojarzy się ze stabilnością zatrudnienia, w przeciwieństwie do popularnego w branży modelu B2B. I znacznie rzadziej rozważają przeprowadzkę do innego miasta. Warunkiem przyjęcia oferty jest możliwość przynajmniej częściowego wykonywania obowiązków zdalnie. Takie rozwiązanie oceniają jako wygodne, bezpieczne i mądre.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane