Czytasz dzięki

Infrastruktura i poligloci

  • Dorota Czerwińska
opublikowano: 26-07-2015, 22:00

W Poznaniu 62 centra usług wspólnych zatrudniają już 10 tys. osób.

CYKL „PB”, HAYS POLAND I PAIZ: 10 LAT SEKTORA NOWOCZESNYCH USŁUG BIZNESOWYCH W POLSCE

Dla inwestorów z sektora BSS (Business Suport Solutions) kluczowy przy wyborze lokalizacji centrum usług jest dostęp do wykwalifikowanych pracowników z określonymi kompetencjami językowymi i technicznymi oraz dobra infrastruktura. W Poznaniu są już 62 centra usług wspólnych, zatrudniające prawie 10 tys. osób, bo miasto ma 27 uczelni, ponad 90 proc. studentów deklaruje znajomość angielskiego, a prawie 43 proc. niemieckiego. Kolejne najpopularniejsze wśród poznańskich studentów języki to rosyjski, francuski, hiszpański i włoski.

— Nasz kraj może się pochwalić centrami, w których obsługiwane są procesy w aż 36 językach, w tym tak rzadkich jak tajski, hebrajski, kazachski czy kataloński — zaznacza Iwona Chojnowska-Haponik, dyrektor Departamentu Inwestycji Zagranicznych Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ). Najwięcej języków używanych w jednym przedsiębiorstwieto 30. Na ogół w jednym centrum mówi się średnio w czterech językach — dotyczy to przede wszystkim centrów usług wspólnych (SSC) i outsourcingu procesów biznesowych (BPO).

W centrach IT i badawczo-rozwojowych (B+R) przeciętnie używa się jednego lub dwóch języków. Najczęściej używany w firmach SSC/BPO jest angielski, w codziennej pracy posługują się nim pracownicy 86 proc. centrów. Drugi jest niemiecki (53 proc.), a następnie francuski (39 proc.), włoski (29 proc.) i hiszpański (25 proc.).

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Rosnące zapotrzebowanie na pracowników biegle władających wieloma językami — również uważanymi za egzotyczne — wymusza zastosowanie nowych, bardziej praktycznych metod ich nauki. Takie wymagania centrów to również element wzbogacający poznański rynek pracy. Dzięki firmom z sektora BSS osoby ciekawe świata, uczące się języków mają szansę znaleźć atrakcyjną pracę. Dostrzegają to także lokalne władze.

— Centra usług biznesowych są ważnym elementem gospodarki Poznania, przede wszystkim ze względu na miejsca pracy, które tworzą. To bardzo często dobry start dla świeżo upieczonych absolwentów, ale również ciekawa oferta dla specjalistów, których interesuje praca w międzynarodowych zespołach przy dużych prestiżowych projektach. Poznań podejmuje wiele działań, które mają zwiększyć atrakcyjność miasta dla tego typu inwestycji — mówi Mariusz Wiśniewski, wiceprezydent Poznania. Przybywa również obywateli państw Europy Zachodniej, którzy są zainteresowani pracą w centrach BSS w Polsce.

— Do przyjazdu do Polski zachęca obcokrajowców głównie możliwość znalezienia stabilnej pracy w międzynarodowych koncernach. To także dla nich szansa rozwoju zawodowego, jasna ścieżka kariery i jakość życia nieodbiegająca od znanych im standardów. Szacuje się, że centra BSS w Polsce zatrudniają średnio nawet 15- 20 proc. obcokrajowców — ocenia Ada Latańska z Hays Talent Solutions.

Poznań najchętniej na swoje centra usług wybierają firmy amerykańskie (17 centrów) i polskie (16). Dalej są firmy niemieckie (6) i brytyjskie (5 centrów).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane