Workation to nowa oferta Itaki, biura podróży z Opola, które w 2019 r. obsłużyło 544 tys. klientów, a w tym roku planuje mieć ich około 400 tys. Trzytygodniowe wyjazdy do hoteli z doskonałym połączeniem internetowym i zasięgiem Wi-Fi oraz 5-procentowa zniżka na wycieczki lokalne mają przyciągnąć nową grupę klientów.
— To nowość na polskim rynku — hotele, w których cyfrowi nomadzi znajdą szczególnie korzystne warunki do pracy, konkurencyjne cenowo nawet w porównaniu z wynajmem w dużych polskich miastach. Jest spore zainteresowanie, także wśród klientów korporacyjnych, którzy w ten sposób chcą docenić swoich pracowników, oczywiście w przypadkach, kiedy powierzone obowiązki umożliwiają pracę online — mówi Piotr Henicz, wiceprezes Itaki.
Konkurenci nie zamierzają pójść w ślady Itaki.
— Marketingowo pomysł jest dobry, bo osoby, które mogą sobie pozwolić na pracę zdalną, na pewno zainteresują się taką ofertą. Ponieważ Itaka wpadła na to pierwsza, nie będziemy tego wprowadzać, bo w marketingu bycie numerem dwa nie jest dobrym pomysłem — komentuje przedstawiciel jednego z czołowych biur podróży.
— To nie będzie sukces sprzedażowy. Jak ktoś chce tak pracować, to poleci tanimi liniami i zarezerwuje apartament na portalu — twierdzi inny rozmówca.
Biura podróży mają za sobą dobry rok i w tym roku będą mieć spore zyski.
„Polscy turyści nadspodziewanie mocno zaznaczyli swoją obecność w wielu krajach docelowych (np. w Grecji), pozytywnie kontrastując w tym względzie z wyraźnymi spadkami liczby przyjezdnych z wielu innych europejskich krajów. Obok zdecydowanie lepszej podczas wakacji sytuacji epidemicznej w kraju, która zredukowała obawy wielu turystów przed podróżowaniem, istotną rolę odegrał też wyraźny rozwój gospodarczy kraju i korespondujący z nim poziom nastrojów konsumenckich. Szczególnie bezpośrednią rolę odgrywała tutaj powiązana z rozwojem kraju bardzo wysoka dynamika wzrostu wynagrodzeń, ale także dalszy spadek stopy bezrobocia i połączona z tym stopniowa eliminacja obaw przed potencjalną utratą pracy” — czytamy w raporcie Instytutu Turystyki TravelData.
Eksperci instytutu zwracają też uwagę na wysoki wzrost gospodarczy — w trzech kwartałach w latach 2019-21 (takie wyliczenia pozbawiają tegoroczne wyniki naszego kraju efektu wysokiej bazy) Polska zanotowała 2,3 proc. wzrostu PKB, podczas gdy kraje strefy euro zanotowały spadek o 2,3 proc.