Jak podbić egzotyczne rynki z pomocą dotacji

opublikowano: 18-10-2021, 20:00

Przedsiębiorcy, którzy wezmą udział w programie Polskie Mosty Technologiczne, dostaną granty i pomoc ekspertów na opracowanie strategii ekspansji zagranicznej.

Tym razem produkty made in Poland zaistnieją w Chinach, Singapurze i Senegalu. Firmy znad Wisły mogą wejść na te rynki z pomocą dotacji z poddziałania 3.3.1 programu Inteligentny Rozwój („Polskie Mosty Technologiczne”). Stawką w konkursie, który organizuje Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), jest 180 tys. zł. Dotychczas w naborach agencji wzięło udział ponad 2,5 tys. MŚP, z czego ok. 400 otrzymało granty.

Aleksandra Smolak, menedżer w zagranicznym biurze handlowym PAIH w Szanghaju, zwraca uwagę, że Chiny są drugim największym partnerem Polski, jeśli chodzi o import. Co nasz kraj eksportuje do Państwa Środka? Między innymi maszyny, miedź, sprzęt elektryczny, tworzywa sztuczne, kauczuk, produkty mleczarskie i paliwa mineralne.

Niska rozpoznawalność marek

Wśród barier wejścia na rynek chiński Aleksandra Smolak wymienia m.in. niską rozpoznawalność polskich marek, rosnące koszty rozpoczęcia działalności gospodarczej, odmienny język i kulturę biznesu. Ponadto przedsiębiorcy muszą mierzyć się tam z lokalnymi przepisami i biurokracją.

Warto zaznaczyć, że ochrona praw własności intelektualnej (IP), w tym znaków towarowych, jest jednym z kluczowych zagadnień, jeśli chodzi o ekspansję firm na chiński rynek. W Państwie Środka każdy może zarejestrować na siebie IP innego przedsiębiorcy i stać się właścicielem pełni praw ochronnych. Decyduje o tym kolejność złożenia wniosku w urzędzie China National Intellectual Property Administration (CNIPA).

– Tamtejszy system ochrony znaków towarowych odbiega od znanych nam w Europie standardów. Chińskie realia potrafią zaskoczyć. Poznanie podstaw i specyfiki tego systemu zdecydowanie ułatwi zaplanowanie skutecznej strategii ochrony marki za Wielkim Murem – wyjaśnia dr Joanna Matczuk, rzecznik patentowy w kancelarii IP Boutique.

Zabezpieczyć własność

Również Michał Bielewicz, przedstawiciel firmy Trademark Partners, zauważa, że własność intelektualna w Chinach staje się coraz ważniejszym aspektem prowadzenia biznesu.

– Pytanie o posiadanie certyfikatu ochrony znaku towarowego w Państwie Środka jest jednym z pierwszych tematów rozmowy z lokalnym importerem. Dobre zabezpieczenie praw ochronnych do marki jest zdecydowanie tańsze niż ich odzyskiwanie. Poza tym pozwala rozpocząć biznes znacznie szybciej, na czym zależy przecież każdemu przedsiębiorcy – podkreśla Michał Bielewicz.

Granty z poddziałania 3.3.1 POIR wesprą także biznesowe relacje polsko-singapurskie. Aleksander Czechowski, menedżer w zagranicznym biurze handlowym PAIH w Singapurze, podkreśla, że kraj jest bramą do innych państw Azji Południowo-Wschodniej.

– Ponadto Singapur zajmuje trzecie miejsce w Międzynarodowym Indeksie Praw Własności 2020. Wskaźnik ten mierzy siłę krajowego systemu ochrony własności intelektualnej – wyjaśnia Aleksander Czechowski.

Wśród branż, które najbardziej ucierpiały w tym kraju w czasie pandemii, wylicza budowlankę, sektor gastronomiczny, hotelarski, handel i MICE (targi, konferencje i spotkania biznesowe).

Natomiast Prof. Jean Diatta, ekspert w firmie badawczej Bluehill, zwraca uwagę na zalety rynku senegalskiego.

– Dlaczego warto tam inwestować? Senegal jest bezpiecznym krajem pod względem politycznym i społecznym. Ma wysokie notowania w rankingach międzynarodowych. Edukacja w Senegalu należy do najbardziej rozwiniętych w Afryce – podkreśla prof. Jean Diatta.

Szanse eksportowe

Potencjał do inwestowania widzi m.in. w takich sektorach jak rolnictwo, produkcja pasz, naprawa samochodów i ciągników. W grę wchodzi też branża wodno-kanalizacyjna.

Na wsparcie PAIH mają szansę przedsiębiorcy, którzy w największym stopniu spełnią kryteria oceny projektów. Eksperci agencji zwrócą uwagę na innowacyjność produktów lub usług. Liczy się też potencjał firm do zaistnienia na nowych rynkach, a także ich przygotowanie do rozpoczęcia ekspansji. Przedsiębiorcy powinni zidentyfikować kanały sprzedaży, potencjalnych klientów i konkurencję. Po otrzymaniu wsparcia beneficjenci stworzą z pomocą wybranych przez PAIH ekspertów kompleksowe strategie ekspansji zagranicznej.

Konkurs jest bardzo atrakcyjny dla firm. PAIH oferuje wsparcie w wysokości 100 proc. wartości projektu. To oznacza, że nie jest wymagany wkład własny.

Agnieszka Wykrzykowska, senior menedżer w Grant Thornton, zwraca uwagę, że objęte konkursem rynki są bardzo odległe.

– Znajomość ich specyfiki i panujących na nich zwyczajów handlowych jest zapewne niewielka wśród polskich przedsiębiorców. Dotacje PAIH mogą być na wagę złota dla firm, które chcą zaistnieć na nowych rynkach zagranicznych. Samodzielne próby wejścia na nie wymagałyby od przedsiębiorców przeznaczenia na ten cel ogromnych nakładów finansowych i kadrowych. W przypadku wielu firm mogłyby skończyć się fiaskiem – ocenia Agnieszka Wykrzykowska.

Zauważa ponadto, że dla wielu polskich przedsiębiorców możliwości sprzedażowe produktów na lokalnym rynku, a także na najbliższych zagranicznych, już się wyczerpały.

– Jedyną szansą na dalszy ich rozwój i wzrost jest coraz większa ekspansja zagraniczna obejmująca odległe zakątki świata, w których obecność polskich produktów jest jak dotąd znikoma – podkreśla Agnieszka Wykrzykowska.

Niniejsza publikacja została opracowana przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za jej treść ponosi Bonnier Business Polska i niekoniecznie odzwierciedla ona poglądy Unii Europejskiej.

Etapy konkursu PMT

1. seminarium otwierające nabór (prezentacja głównych założeń programu PMT, harmonogramu warsztatów krajowych i wstępnej analizy rynków docelowych)

2. złożenie wniosku o dofinansowanie i jego ocena

3. etap krajowy – udział przedsiębiorców w trzydniowym seminarium, podczas którego przygotowywana jest wstępna wersja strategii ekspansji na wybrany rynek zagraniczny

4. konsultacje indywidualne z ekspertami, których celem jest wypracowanie ostatecznej wersji strategii ekspansji

5. ocena wypracowanej strategii ekspansji

6. etap zagraniczny – wdrażanie strategii ekspansji na rynku docelowym ze wsparciem merytorycznym ekspertów zewnętrznych i przedstawicieli zagranicznego biura handlowego PAIH

Na co dofinansowanie

Etap krajowy

• zakup usług eksperckich związanych z budową i oceną strategii ekspansji

Etap zagraniczny

• zakup usług doradczych dotyczących przygotowania przedsiębiorstwa i jego produktów do sprzedaży na docelowym rynku zagranicznym

• zakup usług doradczych w zakresie wzornictwa, projektowania logotypów i marek produktowych

• zakup usług doradczych związanych z uzyskaniem ochrony własności intelektualnej

• pokrycie kosztów tłumaczeń

• pokrycie kosztów związanych z uczestnictwem przedsiębiorców m.in. w konferencjach branżowych i imprezach targowo-wystawienniczych

• pokrycie kosztów działań promocyjno-informacyjnych, w tym m.in. tworzenia obcojęzycznych stron internetowych

Za co można dostać punkty

• poziom ulepszenia produktu, usługi lub technologii proponowanej na rynki docelowe

• doświadczenie w prowadzeniu działalności eksportowej

• konkurencyjność wnioskodawcy na rynku docelowym

• wpisywanie się produktu, usługi lub technologii w jedną z krajowych inteligentnych specjalizacji

• prezentacja potencjalnych korzyści z udziału przedsiębiorcy w tzw. etapie zagranicznym programu PMT

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane