Jak powstawała lista Gazel

WK
opublikowano: 15-12-2008, 00:00

"Puls Biznesu" już po raz dziewiąty publikuje ranking Gazel Biznesu. Ósmy raz listę opracowała grupa Coface Poland.

Szefowie obu firm opowiadają o zasadach jej przygotowania i o sekretach "rankingowej kuchni".

Arkadiusz Dawid,

prezes Bonnier Business Polska (wydawcy "PB"): Wydajemy dziennik gospodarczy, więc na naszych łamach, a zwłaszcza na stronach newsowych, wiele miejsca poświęcamy dużym firmom, często wręcz gigantom. Ale nie zapominamy, że to średnie i małe przedsiębiorstwa mają decydujący wpływ na stan naszej gospodarki, wielkość naszego PKB i poziom życia Polaków. Jest to więc grupa firm ważna — z natury rzeczy — także dla naszej gazety. Dowodem, że doceniamy ich rolę, a także pomagamy im się promować, jest już dziewiąty ranking Gazel Biznesu.

Czym jest Gazela Biznesu? To po prostu średniej wielkości firma, która rozwija się bardzo dynamicznie, a od różnych rynkowych zagrożeń ucieka do przodu. Ranking Gazel Biznesu to zatem lista firm dynamicznych i uczciwych. Najwyższe miejsca zajmują na niej przedsiębiorstwa, które w roku 2007 wykazały największy wzrost obrotów w stosunku do roku 2005 (bierzemy pod uwagę wyniki z trzech lat działalności).

Arkadiusz Dawid: Nasza lista ma wiele cech, wyróżniających ją na tle licznych, publikowanych przez różne media, rankingów. Przede wszystkim — o zakwalifikowaniu firmy do zestawienia nie decyduje jakiekolwiek jury. Przesądzają o nim wyłącznie wyniki osiągane przez przedsiębiorstwa — i to aż z trzech lat.

Co szczególnie ważne, przedsiębiorstwa zakwalifikowane na naszą listę nie ponoszą w związku z tym żadnych opłat.

Ciekawostką jest to, że w ciągu dziewięciu lat doczekaliśmy się nawet podróbek naszego rankingu. Może to irytować, ale z drugiej strony — podrabia się przecież tylko produkty wysokiej jakości...

Jest jeszcze jedna ważna cecha Gazel Biznesu. Otóż nie są one jedynym takim "stadkiem" na naszym kontynencie. Oprócz "Pulsu Biznesu" podobne zestawienia dynamicznie rozwijających się firm opracowują także nasze siostrzane gazety w Danii, Szwecji, Estonii, Rosji, Chorwacji oraz na Litwie i Łotwie.

Katarzyna Kompowska,

prezes grupy Coface Poland: W zestawieniu mamy wiele firm, które zgłosiły się same, ale też wiele Gazel, to firmy które sami wyselekcjonowaliśmy z baz Coface. Unikalność tego rankingu polega na tym, że promuje firmy, które działają w sposób przejrzysty i udostępniają swoje wyniki finansowe. Powstała zatem lista dynamicznych, aktywnych w obrocie gospodarczym przedsiębiorstw, których dewizą jest jawność działania. Aby tego dokonać, przeanalizowaliśmy blisko 25 tysięcy bilansów firm, które naszym zdaniem mogły spełniać tegoroczne kryteria. Dotarliśmy do wszystkich przedsiębiorstw uhonorowanych tytułem Gazeli Biznesu w poprzednich latach. Uwzględniliśmy także zgłoszenia ponad tysiąca firm, które same nadesłały ankiety, sygnalizując w ten sposób zainteresowanie rankingiem.

Katarzyna Kompowska: Przygotowując ranking, korzystaliśmy ze wszystkich dostępnych źródeł informacji. Ocenie podlegały wyniki z lat 2005-2007, w których kandydaci powinni osiągać stały wzrost obrotów i odnotowywać zyski. Zespół specjalistów opierał się na bogatych źródłach, przede wszystkim z bazy danych Coface Poland, oraz z informacji przekazanych przez badane firmy. Dane potwierdzaliśmy także w sądach rejonowych, oficjalnych publikacjach gospodarczych, internetowych archiwach oraz zasobach informacji negatywnych, w tym np. w bazie doświadczeń płatniczych i w monitoringu niewypłacalności, prowadzonych przez Coface Poland.

Katarzyna Kompowska: Dobra marka mówi sama za siebie i otwiera drzwi. Po pierwsze — firmy same pilnują corocznych terminów zgłaszania się do rankingu. Chętnie udzielają szczegółowych informacji na swój temat, bo zdają sobie sprawę z tego, że publiczne potwierdzenie dobrej kondycji przedsiębiorstwa pomaga budować pozytywny wizerunek i ułatwia nawiązywanie nowych kontaktów handlowych. Po drugie — łatwiej jest nam pozyskać dane firm, które sami nominowaliśmy, informując, że celem weryfikacji jest umieszczenie firmy w rankingu Gazel Biznesu.

Arkadiusz Dawid: Sama obecność na liście dowodzi, że przedsiębiorstwo jest w doskonałej kondycji. Potwierdza także uczciwość, solidność firmy. Poza tym tytuł Gazeli Biznesu jest już na tyle znany, że firmy, które go zdobyły, chętnie posługują się nim w swoich działaniach marketingowych. Przedsiębiorcy przyznają, że dzięki niemu cieszą się większym zaufaniem kontrahentów i instytucji finansowych. Te ostatnie czasami przygotowują nawet preferencyjne oferty dla Gazel.

Dla wielu firm obecność w rankingu to często pierwsza okazja do pojawienia się w mediach. Dzięki temu o jej produktach lub usługach i kondycji finansowej dowiadują się klienci i kontrahenci.

Katarzyna Kompowska: Znamy dobrze specyfikę tej pracy i wiemy, że nie każdy mógłby się jej podjąć. Aby zrealizować taki projekt, trzeba mieć wielkie doświadczenie i duże możliwości. Coface Poland od 17 lat zajmuje się weryfikacją i oceną przedsiębiorstw w Polsce, zatem o ich kondycji i historii wie bardzo dużo. Przygotowując ranking, wykorzystujemy zarówno wiedzę swoich analityków, jak i zasoby informacyjne naszej wywiadowi, dysponującej największą bazą danych na temat polskich firm.

Coface Poland jest światowym liderem w dziedzinie ochrony, finansowania i zarządzania należnościami. Jako jedyna firma w kraju zapewnia przedsiębiorstwom kompleksowe i zintegrowane rozwiązania z zakresu ochrony transakcji handlowych oparte na czterech grupach usług — to ubezpieczenie należności, faktoring, wywiadownia handlowa oraz windykacja należności.

Arkadiusz Dawid: W ciągu trzech miesięcy od opublikowania rankingu, nasza redakcja zorganizuje cykl dwunastu regionalnych gal, które będą dla firm Gazel okazją do spotkania w "rodzinnym" gronie. W ich trakcie przedsiębiorcy będą mogli się poznać, wymienić doświadczeniami i opiniami, a przede wszystkim odebrać pamiątkowe statuetki i certyfikaty przynależności do elitarnego klubu Gazel Biznesu.

Od roku Gazele mają również własną, bardzo użyteczną nie tylko dla nich, stronę internetową www.gazele.pl.

Arkadiusz Dawid i Katarzyna Kompowska:

Na koniec pragniemy pogratulować pracownikom i zarządom nagrodzonych firm znalezienia się w tak prestiżowym gronie. Życzymy im jednocześnie, aby jak najbezpieczniej przeszli przez okres spowolnienia gospodarczego, które zaczynamy odczuwać również w Polsce. Mamy nadzieję, że nasze najbardziej dynamiczne przedsiębiorstwa będą umiejętnie ograniczać ryzyko prowadzenia działalności w warunkach kryzysu i sprowadzą jego skutki do minimum. A za rok trafią do kolejnego rankingu jeszcze silniejsze i bogatsze o nowe doświadczenia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: WK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu