W badaniu przeprowadzonym przez Tankan Bank Japonii odnotowano w styczniu pierwszy spadek zaufania producentów od czterech miesięcy.
Opisujący je wskaźnik wyniósł +6 pkt, o sześć punktów mniej w porównaniu z poprzednim miesiącem, a spadek został spowodowany przez sektory eksportujące, takie jak motoryzacja i elektronika.
Oczekuje się, że w kolejnym kwartalnym badaniu, zaplanowanym na kwiecień indeks pozostanie bez zmian.
Nieco większą wiarę w przyszłość zaprezentowali przedstawiciele sektora usługowego. W ich przypadku wskaźnik wzrósł w styczniu do +29 z +26 pkt w poprzednim miesiącu, a na czele znaleźli się detaliści, usługi informacyjno/komunikacyjne oraz transport/usługi użyteczności publicznej. Jednak i tutaj spodziewany jest spadek podczas kwietniowego badania.
Dane te, szczególnie w przypadku producentów mocno kontrastują z poprzednim raportem. Tankan BOJ pokazał w zeszłym miesiącu, że nastroje u dużych japońskich producentów osiągnęły najwyższy poziom od prawie dwóch lat w ciągu trzech miesięcy poprzedzających grudzień, a w przypadku podmiotów niebędących producentami wzrosły do poziomów nienotowanych od 1991 r., sygnalizując, że warunki niezbędne do złagodzenia bodźców monetarnych pogarszają się.
Styczniowy odczyt sugeruje, że przedsiębiorcy spodziewają się kilku trudniejszych miesięcy. Pesymizm i obawy budzi anemiczne ożywienie chińskiej gospodarki, która jest największym partnerem handlowym Japonii. Również popyt z innych części świata pozostawia wiele do życzenia.
Wyniki sondażu mogą rozwiać nadzieje, że japońska gospodarka, trzecia co do wielkości na świecie, będzie mogła liczyć na to, że popyt zewnętrzny zrównoważy słabość gospodarstw domowych w obliczu rosnących kosztów życia, których podstawą jest utrzymująca się słabość jena.