Jesienny powiew sprzyja CCC

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2023-10-12 13:07

Sprzedaż modowej grupy z GPW w trzecim kwartale jest na razie słabsza niż przed rokiem, ale październik przyniósł ożywienie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • z jakimi wynikami CCC ostatecznie zakończyło II kw.
  • jak zmienia się poziom przychodów w grupie w ostatnich miesiącach
  • jak podchodzi ona do wyprzedaży oraz wydatków marketingowych w okresie przedświątecznym i black friday, a także na który szyld liczy szczególnie
  • jak dynamikę sprzedaży w CCC ocenia analityk i co, jego zdaniem, mówi to o sytuacji innych spółek z branży
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

„W sierpniu mieliśmy lepszą sprzedaż rok do roku, we wrześniu na razie gorszą w związku z dobrą pogodą. Wierzymy w odbicie od października i lepsze niż przed rokiem drugie półrocze, szczególnie że ubiegłoroczny grudzień był dość słaby” – tak LPP podsumowało miesiąc temu otoczenie w branży modowej. Za oknem widać i czuć, że październik przyniósł ochłodzenie, a poprawę koniunktury potwierdzają najświeższe dane z CCC.

Mniejsza sprzedaż CCC w III kw.

Modowa grupa z GPW przedstawiła ostateczne wyniki za pierwszą połowę roku obrotowego 2023/24 (luty-lipiec). Przychody wzrosły o 5,4 proc. r/r - do 4,5 mld zł, a zysk EBITDA o 16,4 proc. - do 312,3 mln zł (tylko marka Modivo miała ujemny wynik). 25,3 mln zł straty operacyjnej zamieniło się w 12,4 mln zł zysku (zasługa sklepów CCC i marki DeeZee), a strata netto skurczyła się z 256,7 do 137,2 mln zł.

To dane zbliżone do szacunków przedstawionych już na początku sierpnia. Teraz CCC podzieliło się też danymi sprzedażowymi za część III kwartału – od sierpnia do 10 października. Sprzedaż zmniejszyła się w tym okresie o 4 proc. z powodu 12-procentowego spadku w sklepach CCC i 15-procentowego w eObuwiu. Urosło (o 4 proc.) Modivo, a wynik grupy wyraźnie ciągnie szybko rozbudowywana sieć HalfPrice z 48-procentową dynamiką.

Październik zwiastuje poprawę

„Sektor handlu detalicznego nadal pozostaje pod wpływem osłabionej i powoli odbudowującej się siły konsumenta. Ponadto do końca września sprzedaży nowej kolekcji jesienno-zimowej towarzyszyły skrajnie niesprzyjające warunki pogodowe – ponadprzeciętnie wysokie temperatury wpływające wprost na skłonność zakupową klientów [ruch w sklepach CCC był we wrześniu niższy o 23 proc. r/r – red.]” – informuje spółka w raporcie.

Zapewnia jednak, że klienci dobrze odebrali jej nową kolekcją i październikowe ochłodzenie przyniosło odbicie sprzedaży. W pierwszym tygodniu miesiąca wzrosła ona w grupie o 9 proc. W żadnej marce nie nastąpił spadek, a w CCC utrzymał się poziom sprzed roku. Przychody sieci HalfPrice urosły o 51 proc., Modivo o 22 proc., a eObuwia o 5 proc. Grupa podkreśla, że wchodzi w kluczowy dla swoich wyników okres, kontynuując działania oszczędnościowe (m.in. zmniejszenie zapasów), a otoczenie jej sprzyja, m.in. dzięki niższym kosztom frachtu.

HalfPrice szykuje się na żniwa

Spółki detaliczne wkrótce wejdą w coroczny szczyt zakupowy związany m.in. z kupowaniem prezentów. CCC przyznaje, że obecna pogoda wspiera sprzedaż, ale tzw. black Friday i okres świąteczny rządzą się nieco innymi prawami.

– Formatem wprost stworzonym pod potrzeby klientów w tym czasie jest HalfPrice, dlatego liczymy na duże zainteresowanie jego ofertą – informuje biuro prasowe CCC.

Spółka nie planuje wyraźnie zwiększyć wydatków na marketing w celu przyciągnięcia klientów w najgorętszym okresie. Podkreśla, że strategia marketingowa wdrażana w ostatnich latach pozwoliła jej zbudować silne marki i przywiązać do nich klientów m.in. poprzez połączenie klubu CCC i HalfPrice. Dzięki temu mogła w tym roku ograniczyć budżet na marketing wizerunkowy, zwłaszcza że skupia się na rozwoju aplikacji mobilnych. Pomaga jej to zwiększyć udział ruchu organicznego. Ostrożnie grupa podchodzi też do wyprzedaży.

– Są one elementem zarządzania poziomem marży brutto, a jego podstawą jest dobra oferta w atrakcyjnych cenach pierwszych, co zmniejsza presję na promocje. Tytaniczną pracę wykonaliśmy w szyldzie CCC, w którym ponad 90 proc. kolekcji jesienno-zimowej stanowią nowości – słyszymy w biurze prasowym spółki.

Okiem analityka
Na mocniejsze odbicie w modzie trzeba zaczekać
Janusz Pięta
analityk BM mBanku

Zarówno wyniki CCC, jak i ostatni komentarz Pepco wskazują na słabszą sprzedaż we wrześniu, na co wyraźny wpływ miała – w ocenie spółek – pogoda. Ochłodzenie w październiku jest zauważalne, co od razu przełożyło się pozytywnie na dynamikę sprzedaży w CCC. Sądzę, że odczuwają to też inni detaliści, m.in. LPP i Answear.com. Częściowo zrekompensuje to słabszy wrzesień.

Poziom sprzedaży CCC w III kw. – do 10 października – jest poniżej moich oczekiwań. Byłby zgodny, biorąc pod uwagę wyłącznie wyniki w okresie powrotu do szkoły i na początku października, dlatego jest szansa na poprawę dynamiki w całym kwartale – sądzę, że będzie ona oscylować w okolicy zera. Konsumenci wciąż nie zwiększyli intensywności zakupów, dlatego na lepsze rezultaty trzeba jeszcze zaczekać.