Jeśli latać, to w Azji

Dorota Wojnar
opublikowano: 23-08-2007, 00:00

Najlepszymi liniami na świecie są Singapore Airlines, a najlepszym lotniskiem dysponuje Hongkong. Okęcie znalazło się w drugiej setce.

Polskie lotniska się rozwijają, ale wciąż są w światowym ogonie

Najlepszymi liniami na świecie są Singapore Airlines, a najlepszym lotniskiem dysponuje Hongkong. Okęcie znalazło się w drugiej setce.

Azjatyckie porty lotnicze i tamtejsi przewoźnicy są najlepsi na świecie. Tak wynika z rankingu brytyjskiej instytucji badawczej Skytrax, która przepytała ponad 14 mln pasażerów. Pod lupę wzięto 180 lotnisk i 162 linie. Najlepszym portem okrzyknięto Hong Kong International, na drugiej pozycji znalazły się porty w Seulu i Singapurze. Kolejne miejsca zajęły lotniska w Monachium, Kuala Lumpur, Zurychu, Amsterdamie, Vancouver, Kansai i Madrycie. Za najlepszego przewoźnika na świecie uznano Singapore Airlines.

Chiński wzór

Wzorowe lotnisko — Hong Kong International, w ciągu ostatniego roku obsłużyło ponad 45 mln pasażerów i 3,5 mln ton towarów. Ma dwa terminale o łącznej powierzchni 710 tys. mkw., pasażerowie są odprawiani przy 344 stanowiskach, a po odprawie mają do wyboru 260 sklepów. W najbardziej ruchliwym czasie personel obsługuje około 54 lotów w ciągu godziny. Dla porównania, a nie by popaść we frustrację, w 2006 r. Okęcie obsłużyło ponad 8 mln pasażerów, a po otwarciu nowego terminalu będzie mogło obsłużyć maksymalnie 12 mln. Gdy nowy terminal wreszcie ruszy — na co pasażerowie z całego świata czekają od miesięcy — będą odprawiani przy 137 stanowiskach. W rankingu Skytrax Warszawa zajęła 112 miejsce.

Pobyt na Okęciu to jak cofnięcie się w czasie. Terminal jest szary i nienowoczesny. Sklepy są przepełnione, bo nie ma tam innych rozrywek. „Hala odlotów w piątki po południu wygląda tak, jakby cała Polska postanowiła uciec z kraju” — pisze jeden z pasażerów na forum Skytrax.

Większe, nowocześniejsze i bardziej przyjazne lotniska nie działają jedynie w odległej od Warszawy Azji. Za najlepszy port w Europie Środkowo-Wschodniej pasażerowie z całego świata uznali Pragę, która w ubiegłym roku obsłużyła 11,6 mln osób, a po rozbudowie będzie mogła odprawić 20 mln. Na kolejnych miejscach ulokował się Budapeszt i Moskwa Domodedovo. W Europie Zachodniej największym zaufaniem cieszą się porty w Monachium, Zurychu i Amsterdamie. Oprócz nich w pierwszej dziesiątce najlepszych lotnisk na świecie ulokował się jeszcze Madryt Barajas.

2:0 dla Czechów

Singapur dysponuje nie tylko jednym z najlepszych lotnisk, ale ma także najlepsze linie lotnicze. Dodatkowo pasażerowie uznali, że Singapore Airlines najlepiej na świecie obsługują klasę biznes. A już niedługo standard lotów z tym przewoźnikiem wzrośnie jeszcze bardziej. Od października na trasie Singapur — Sydney linie będą latały najnowszym samolotem Airbusa — A380.

Na kolejnych miejscach najlepszych przewoźników świata znalazły się Thai Airways i Cathay Pacific. Z kolei najbardziej lubianymi liniami z Europy Środkowo-Wschodniej są czeskie CSA i węgierskie Malev.

— Doceniamy wartość tej nagrody, szczególnie, że w naszej części kontynentu konkurencja jest tak duża– mówi Radomir Lasak, prezes CSA.

LOT został uznany za przewoźnika średniej klasy. Pasażerowie chwalą go m.in. za posiłki podawane w czasie lotu, a narzekają na brak informacji dotyczących opóźnień oraz niezrozumiałe komunikaty w języku angielskim.

Wśród dziesięciu najlepszych linii na świecie znalazła się tylko jedna europejska — British Airways. Europa wypada lepiej, jeśli chodzi o tanie linie. Za najlepszego na świecie taniego przewoźnika pasażerowie uznali wprawdzie singapursko-australijski Jetstar, ale tuż za nim znajdują się Air Berlin oraz brytyjski easyJet.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Wojnar

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu