Jubileuszowa dostawa LNG

opublikowano: 24-01-2019, 22:00

W weekend do terminalu w Świnoujściu wpłynie metanowiec z 50. ładunkiem LNG.

Statek o nazwie Iberica Knutsen transportuje około 57 tys. ton LNG z portu Sabine Pass w USA. Po regazyfikacji (ogrzaniu) da to około 75 mln m sześc. gazu ziemnego — czyli tyle, ile zużywa średnio cała Polska przez cztery dni latem lub jeden dzień zimą. Ładunek zakupiono w ramach transakcji spotowej od hiszpańskiej firmy Naturgy (d. Gas Natural Fenosa).

Terminal w Świnoujściu może przerobić 5 mld m sześc. gazu rocznie. To około 1/3
potrzeb Polski. Program rozbudowy przewiduje m.in. zwiększenie mocy
regazyfikacyjnych do 7,5 mld m sześc.
Zobacz więcej

PLANY:

Terminal w Świnoujściu może przerobić 5 mld m sześc. gazu rocznie. To około 1/3 potrzeb Polski. Program rozbudowy przewiduje m.in. zwiększenie mocy regazyfikacyjnych do 7,5 mld m sześc. Fot. ARC

W czołówce

— Pojedyncze dostawy typu spot są zadaniem naszego biura tradingowego w Londynie. Nasi pracownicy wyszukują korzystne okazje na rynku, uzupełniając w ten sposób nasz portfel LNG. Skroplony gaz ziemny z roku na rok zajmuje w strukturze importu PGNiG coraz więcej miejsca. W 2018 r. jego udział przekroczył już 20 proc., a nasze ambicje na 2019 r. sięgają jeszcze dalej — twierdzi Maciej Woźniak, wiceprezes PGNiG.

Oprócz dwóch ładunków technicznych od czasu komercyjnego otwarcia terminalu w Świnoujściu w czerwcu 2016 r. przypłynęło do Polski 37 ładunków z Kataru w ramach kontraktu długoterminowego z Qatargas, dziewięć dostaw spotowych — z Norwegii, USA i Kataru oraz pierwsza dostawa w ramach kontraktu średnioterminowego z brytyjską firmą Centrica. Dzięki zakupionym przez PGNiG dostawom terminal w Świnoujściu, którego operatorem jest należąca do grupy OGP Gaz-System spółka Polskie LNG, ma największe spośród 22 lądowych terminali regazyfikacyjnych w Europie wykorzystanie, wynoszące około 60 proc. mocy. Następny w kolejności jest terminal Zeebrugge w Belgii z wykorzystaniem około 40 proc. W przypadku większości europejskich gazoportów średnia to 30 proc.

Program rozbudowy

W większości skroplony gaz ziemny po regazyfikacji w terminalu LNG w postaci lotnej trafia do sieci polskich gazociągów, skąd dociera do domów, zakładów przemysłowych, elektrociepłowni, wykorzystywany jest do napędu autobusów, a także przeznaczony na eksport na rynek ukraiński. Część gazu w postaci skroplonej przeładowywana jest do cystern, które rozwożą LNG do najdalszych zakątków Polski, wszędzie tam, gdzie nie ma dostępu do tradycyjnej sieci gazowej. Następnie za pomocą stacji regazyfikacyjnych — działających podobnie jak terminal LNG, lecz w mniejszej skali — gaz przekazywany jest do odbiorców. LNG ze Świnoujścia dotarł cysternami nawet do Estonii i Bułgarii.

Terminal może przerobić 5 mld m sześc. gazu rocznie. To około 1/3 potrzeb Polski. Program rozbudowy przewiduje zwiększenie mocy regazyfikacyjnych do 7,5 mld m sześc., budowę trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 tys. m sześc. i drugiego nabrzeża dla mniejszych statków oraz bocznicy kolejowej do przeładunku gazu skroplonego na cysterny kolejowe i kontenery ISO. Firma uzyskała już komplet decyzji środowiskowych i lokalizacyjnych wszystkich projektów w programie rozbudowy. Dokumenty środowiskowe mają status ostateczny, a decyzje wydane przez wojewodę zachodniopomorskiego — rygor natychmiastowej wykonalności (co wynika z zapisów tzw. specustawy terminalowej).

— Decyzje środowiskowa i lokalizacyjna to ważne fundamenty pod kolejne etapy prac związanych z niezbędną w procesie inwestycyjnym dokumentacją, jak choćby pozwoleniem na budowę — mówi Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG.

Jednocześnie trwają postępowania przetargowe. Pierwsze, ogłoszone w grudniu 2018 r., wyłoni wykonawcę trzech głównych elementów programu rozbudowy części lądowej: trzeci zbiornik, dodatkowe instalacje procesowe zwiększające moc regazyfikacyjną oraz instalację przeładunkową LNG wraz z bocznicą kolejową. Czas na składanie ofert został wydłużony na prośbę zainteresowanych firm do 19 lutego 2019 r. Drugie postępowanie (ogłoszone 2 stycznia 2019 r.) dotyczy części morskiej — budowy dodatkowego nabrzeża statkowego. Projekt realizowany jest wspólnie z Zarządem Morskim Portów Szczecin i Świnoujście. W tym przypadku firmy mogą się zgłaszać do 26 lutego. Zwiększenie mocy regazyfikacyjnych i uruchomienie dodatkowych funkcjonalności i usług jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku. Popyt na gaz ziemny w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w obszarze Morza Bałtyckiego rośnie. Polski terminal może się stać najważniejszą inwestycją, budującą rynek LNG nie tylko w naszym kraju, ale też w regionie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy