Kampanie 2012 r.: "Mafia dla psa", "Kup indeks", "Zbieramy na cycki i dragi"

PAP
03-02-2013, 08:10

Spot "Mafia dla psa" zrealizowany dla Fundacji Przytul Psa, film przygotowany na potrzeby kampanii "Kup Indeks" Stowarzyszenia Wiosna i akcja pod hasłem "Zbieramy na cycki, nowe fryzury i dragi" Fundacji Rak'n'Roll zostały uznane za najlepsze kampanie 2012 r.

Najlepsze kampanie społeczne zeszłego roku wybrali w internetowym głosowaniu czytelnicy portalu www.kampaniespołeczne.pl.

Pierwsze miejsce zajęła kampania "Mafia dla psa", przygotowana dla Fundacji Przytul Psa. W spocie przeciwstawiającym się maltretowaniu zwierząt i zachęcającym do finansowego wsparcia fundacji występują mafiozi (w rolę ich przywódcy wciela się Piotr Cyrwus, znany jako Rysio z "Klanu"), pada w nim wiele niecenzuralnych słów i mocnych sformułowań. Mafiozi chcieli pokazać, jak nie należy traktować zwierząt. Aby wzmocnić przekaz, zamierzali zaprezentować psa, ale pomylili się i przywieźli policjanta.

Z filmu można się dowiedzieć m.in., że "psa się nie kopie, bo kopnąć to się można do nocnego po trzy czwarte i napój gazowany", że nie wolno wyrzucać psa w lesie, bo "pies to nie żaden akumulator ani stara pralka", a przekaz kampanii "powinien być prosty jak aparycja przeciętnego chama ze Śląska".

Spot wzbudził wiele kontrowersji, wywołał dyskusję o granicach w reklamie społecznej, która toczy się m.in. na portalu www.ngo.pl.

Miejsce drugie zajął spot przygotowany na potrzeby kampanii "Kup Indeks" Stowarzyszenia Wiosna. Kampania zachęca do wspierania Akademii Przyszłości, czyli działań na rzecz dzieci, które nie radzą sobie w szkole. Organizatorzy akcji sprzeciwiają się w niej "dołowaniu" dzieci i proponują w zamian pozytywne motywowanie. W filmie wystąpił Szymon Majewski, który zdecydował się na zostanie ambasadorem kampanii, bo sam kiedyś miał problemy w szkole.

Spot przedstawia wykład, podczas którego nauczyciel tłumaczy dorosłym, jak zdołować dziecko: "Po pierwsze, nie dopuszczaj go do głosu, zresztą i tak nie ma nic ciekawego do powiedzenia. Po drugie, nie dostrzegaj sukcesów, dostrzegaj porażki. I wreszcie po trzecie, wszystko jest źle! Nie garb się, nie stój tak, nie śmiej się. Majewski, nie ro-ku-jesz!".

Trzecie miejsce zajęła kampania "Zbieramy na cycki, nowe fryzury i dragi" Fundacji Rak'n'Roll. Zachęcała ona do przekazywania 1 proc. fundacji, która zapewnia kobietom z chorobą nowotworową peruki, pomoc finansową na lekarstwa oraz rekonstrukcję piersi.

Czytelnicy portalu przez dwa tygodnie głosowali na jedną z nominowanych przez redakcję kampanii społecznych. Plebiscyt miał wyłonić te polskie reklamy społeczne, które najbardziej przypadły do gustu internautom, poruszyły ich i zaangażowały.

Wśród kampanii nominowanych do tytułu najlepszej była m.in. akcja "Autyzm wprowadza ludzi w błąd" Fundacji SYNAPSIS, w której wystąpił aktor Bartłomiej Topa. Aktor "podpatrzony" w metrze i w supermarkecie, w czasie występów w programach telewizyjnych zachowywał się jakby miał stany lękowe lub był pod wpływem środków odurzających. Przez jakiś czas wszyscy zastanawiali się, jakie mogą być tego przyczyny. Kampania intrygowała, a jednocześnie przekazała wiele treści edukacyjnych - można było poznać zachowania typowe dla osób chorych na autyzm, które często budzą zdziwienie czy irytację nieświadomego ich przyczyn otoczenia.

Wśród nominowanych kampanii znalazły się także spoty akcji "Ojczysty - dodaj do ulubionych", zorganizowanej przez Narodowe Centrum Kultury i Radę Języka Polskiego. Zrealizowane w konwencji filmu przyrodniczego, w którym o dominację walczą "słowostwory", pokazywały, że - pobodnie jak w naturze - w ekosystemie języka polskiego trwa nieustanna walka: anglojęzyczne zapożyczenia wypierają polskie wyrazy, a tym nieużywanym grozi wyginięcie.

Nominowano też m.in. kampanię Ministerstwa Środowiska „Wyłączamy prąd, włączamy oszczędzanie” z udziałem prof. Jerzego Bralczyka i prof. Zbigniewa Lwa-Starowicza. Dzięki udziałowi ekspertów od polszczyzny i od seksualności spoty zachęcające do wyłączania niepotrzebnych urządzeń, odnosiły się również do życia „łóżkowego” i kwestii językowych.

W pierwszej, zeszłorocznej edycji plebiscytu czytelnicy zdecydowali o wyróżnieniu kampanii „Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!".

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Media / Kampanie 2012 r.: "Mafia dla psa", "Kup indeks", "Zbieramy na cycki i dragi"