Kariera menedżera. Czy masz swój plan B?

Mirosław KonkelMirosław Konkel
opublikowano: 2024-10-16 20:00

Jeśli twoje życie zawodowe nie toczy się tak jak sobie wymarzyłeś, powinieneś nadać mu inny kierunek. Jesteś to sobie winien.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • co zrobić, by się przebranżowić
  • dlaczego tak ważny jest networking
  • co daje łączenie kompetencji
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Nietrudno znaleźć inżynierów kosmicznych, którzy marzą o zarządzaniu własnym hotelem, analityków danych chcących rysować komiksy czy marketerów rozważających skok w świat projektowania gier wideo. Może także tobie zdarzyło się pomyśleć o przeskoku do zupełnie nowej dziedziny, z którą dotychczas nie miałeś styczności. Jednak pragnienie zmian to jedno, a wprowadzenie ich w życie to zupełnie inna sprawa. Większość pozostaje w bezpiecznej strefie status quo, nawet jeśli oznacza to życie w cichej frustracji. Ludzie często uważają, że ryzyko przekwalifikowania się jest zbyt duże, a szanse na sukces zbyt nikłe. Boją się, że porażka pozostawi ich bez źródła dochodów, a kredyt hipoteczny sam się nie spłaci.

Poza zawodową bańką

Rozwiązaniem nie jest bierne trwanie w zawodzie, który nie daje satysfakcji i powoli prowadzi do wypalenia. Nawet jeśli zajmujesz eksponowane stanowisko menedżerskie, które oferuje wysokie zarobki i prestiż, warto podjąć działanie — codzienna udręka tylko pogłębia zniechęcenie. Nie sugerujemy pochopnego rzucenia pracy. Sugerujemy rozważenie podążenia dwoma ścieżkami jednocześnie. Dopiero kiedy nowa droga zapewni ci stabilność finansową, będziesz mógł z pełnym spokojem serca porzucić dotychczasowe zajęcie.

— Kiedy kierujesz się pasją, a nie tylko poczuciem obowiązku, wnosisz do swojej pracy żar, a zaangażowanie w różnorodne działania może zwielokrotnić sukcesy na wielu polach — twierdzi Piotr Mazurkiewicz, partner zarządzający w firmie doradztwa personalnego HRK.

Niektórzy z powodzeniem łączą różne profesje i branże — dr Marcin Przybyłek np. jest trenerem biznesu i pisarzem. To spod jego pióra wyszedł antyporadnik dla liderów „Sprzedaż albo śmierć?”, ale też największa polska saga science fiction „Gamedec”. Często ktoś go pyta: „Jak udaje ci się uprawiać zawodową dwupolówkę?”. On jednak uważa, że ciekawsze są pytania dotyczące jego motywacji, np.: „Dlaczego nie postawiłeś na jedną kartę, zwłaszcza że masz wykształcenie medyczne i jako lekarz byłbyś raczej zadowolony z zarobków?”. Odpowiedź jest prosta: realizowanie się w różnych dziedzinach daje mu poczucie spełnienia i szczęścia oraz chroni przed nudą. Co więcej, każda jego fascynacja wzbogaca i wspiera pozostałe.

— Żeby nieco złagodzić strach przed porażką, warto kierować się zasadą rozłożonego ryzyka. Przez pewien czas można traktować główną pracę jako fundament finansowy dla pasji rozwijanej po godzinach, a jak coś pójdzie nie tak, dodatkowe zajęcie może wyciągnąć nas z tarapatów — mówi Marcin Przybyłek.

Do tego stała pensja świetnie się sprawdza, gdy chcemy się dokształcać, zapisać na kursy, kupić sprzęt czy zainwestować w swój biznes. Taki plan daje większe bezpieczeństwo.

— Każdy, kto myśli o zmianie zawodu lub branży, powinien zacząć oszczędzać. Im więcej zdoła odłożyć pieniędzy, tym szybciej będzie mógł zrezygnować z pracy, która nie daje mu zadowolenia — dodaje dr Przybyłek.

Skupianie się tylko na relacjach zawodowych w obecnym środowisku może prowadzić do myślenia, które ogranicza perspektywę i innowacyjność. Jeśli na co dzień obracasz się w kręgu ludzi z tej samej branży, ich opinie i poglądy mogą być podobne, co często skutkuje grupowym myśleniem. Aby temu zapobiec, warto poszerzać kontakty i budować relacje w różnych środowiskach.

Piotr Mazurkiewicz zwraca uwagę, że wyjście ze swojej biznesowej bańki pozwala na przyjęcie różnych perspektyw w analizie problemów.

— Jeśli pracujesz w finansach, nie od rzeczy będzie nawiązać znajomości z ludźmi od mediów, technologii czy marketingu. Obcowanie z tak różnorodnym gronem sprzyja przełamywaniu schematów myślowych i prowadzi do lepszego zrozumienia mechanizmów rynku — twierdzi reprezentant HRK.

Dodaje, że łączenie przedstawicieli rozmaitych sektorów, którzy normalnie prawdopodobnie by się nie spotkali, otwiera przed nimi nowe możliwości współpracy i wymiany doświadczeń. Rezultat? Budowanie międzybranżowej sieci kontaktów staje się nie tylko sposobem na rozwój zawodowy, ale również narzędziem do tworzenia innowacyjnych rozwiązań.

— Tak powstaje przestrzeń, gdzie idee mogą inspirować się nawzajem. Prowadzi to do wyjątkowych osiągnięć, co potwierdza przykład Steve’a Jobsa, który działał na styku technologii, sztuk wyzwolonych i nauk humanistycznych. Często podkreślał, że to właśnie w punktach przecięcia odmiennych światów powstają prawdziwie nowatorskie rozwiązania — przypomina Piotr Mazurkiewicz.

Odwaga to nie brawura

John Mullins i Randy Komisar w książce „Plan B” wskazują na podstawową różnicę między mężczyznami a chłopcami. Pierwsi nie poddają się biernie losowi. Zamiast tego aktywnie przekształcają ścieżki swojej kariery czy biznesu. Choćby się bali i mieli wątpliwości, nie pozwalają, by te uczucia nimi kierowały. Niekorzystne sytuacje zmieniają w szanse rozwoju. Ich działania nie są jednak lekkomyślnym flirtem z ryzykiem, by poczuć dreszcz podniecenia i ekscytacji. Każdy ich ruch jest jednak przemyślany, a każde nowe wyzwanie podejmowane z pełnym przygotowaniem i radością. Dzięki strategicznej odwadze i entuzjazmowi zdobywają to, co im się słusznie należy, czerpiąc z życia pełnymi garściami.

Dali sobie drugą szansę

Tak jak menedżerowie zmieniają kierunki kariery, tak przedsiębiorstwa wchodzą w nowe branże i modele biznesowe. Oto przykłady z Polski i zagranicy:

CD Projekt — dystrybutor gier komputerowych na polskim rynku przekształcił się w cenionego na świecie producenta gier wideo dzięki takim arcydziełom jak seria „The Witcher” i „Cyberpunk 2077”

Asseco Poland — producent oprogramowania dla banków zmienił się w międzynarodowy koncern IT oferujący rozwiązania dla różnych sektorów, w tym administracji publicznej, telekomunikacji i opieki zdrowotnej

Amica — znana z produkcji kuchni gazowych firma rozszerzyła swoje działanie na cały segment AGD

Nokia — firma, która obecnie skupia się na infrastrukturze sieciowej i technologiach 5G, stosunkowo niedawno kojarzyła się głównie z telefonami komórkowymi, a zaczynała jako producent papieru, następnie galanterii skórzanej i gumy

IBM — lider w dziedzinie chmury obliczeniowej, sztucznej inteligencji i zaawansowanych usługh IT pierwotnie zajmował się maszynami do liczenia, kartami perforowanymi, a później komputerami mainframe

Samsung — zaczynał od eksportu suszonych ryb, warzyw i owoców, by z czasem przerzucić się na elektronikę użytkową, na czele ze smartfonami i półprzewodnikami

Netflix — streamingowy gigant oraz producent filmów i seriali zaczynał jako wysyłkowa wypożyczalnia filmów (dostarczanie płyt DVD pocztą)

Apple — firma przeszła ewolucję od komputerów osobistych przez iPody do iPhone'ów, zmieniając rynek muzyki i komunikacji mobilnej

Amazon — zaczynając od księgarni internetowej, potentat rozszerzył swoją działalność na sprzedaż praktycznie wszystkiego online, a następnie na usługi chmurowe (AWS), logistykę, i treści multimedialne

Fujifilm — gdy rynek tradycyjnych filmów fotograficznych zmalał, producent skierował się w stronę technologii medycznych, dokumentacji i produktów kosmetycznych

Wrigley — znany producent gumy do żucia początkowo zajmował się sprzedażą mydła i sody oczyszczonej