Kaufland wyda krocie na sklepy

opublikowano: 18-09-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Kilkaset milionów złotych przeznaczy sieć supermarketów na nowe obiekty w pięciu miastach. Wystartowały już dwa przetargi — w Katowicach i Gdyni.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • w których miastach powstaną najnowsze supermarkety Kauflandu
  • dlaczego oprócz budowy własnych obiektów decyduje się na ich najem
  • jakie nowe rozwiązania stają się standardem w nowych i modernizowanych supermarketach

Kaufland zaplanował budowę supermarketów w Katowicach, Gdyni, Kaliszu, Rumi oraz Krasnymstawie. Przetargi na obiekty w dwóch pierwszych miastach już ruszyły, a kolejne Kaufland chce uruchomić w listopadzie. Zaprasza nie tylko generalnych wykonawców, ale także podwykonawców — chodzi mu o firmy specjalizujące się głównie w branżach sanitarnej i elektrycznej.

Kasting w Kauflandzie:
Kasting w Kauflandzie:
Ostateczne negocjacje na dwa pierwsze obiekty zaplanowaliśmy na grudzień — mówi Joanna Janiga, dyrektor pionu przetargów i kontroli jakości inwestycji w Kaufland Polska.
Tomasz Walków

— Inwestorzy oraz firmy budowlane mierzą się obecnie z wieloma wyzwaniami, w tym ze wzrostem kosztów budowy, które wynikają m.in. z rekordowych cen surowców, energii oraz mocnej deprecjacji złotego wobec najważniejszych walut. Łączna wartość zaplanowanych przez nas inwestycji to kilkaset milionów złotych. Szukamy firm z doświadczeniem w realizacji wolnostojących obiektów handlowo-usługowych, retail parków czy hal przemysłowych oraz mających ugruntowaną pozycję na rynku — mówi Joanna Janiga, dyrektor pionu przetargów i kontroli jakości inwestycji w Kaufland Polska.

Trudności ze zdobyciem działek, jakie ma np. segment magazynowo-przemysłowy, i związana z tym mniejsza liczba nowych inwestycji deweloperskich teoretycznie powinny zwiększyć dostępność generalnych wykonawców, ale to najbliższe miesiące pokażą, jak to jest w praktyce.

— Zainteresowanie jest duże, ale nie wiadomo, jak się przełoży na liczbę ofert. Ostateczne negocjacje na dwa pierwsze obiekty zaplanowaliśmy na grudzień — mówi dyrektor Pionu Przetargów.

Kaufland działa w Polsce od 21 lat — inwestował przede wszystkim w nieruchomości budowane na działkach zakupionych na własność. Posiada już 237 sklepów o powierzchni ponad 645 tys. m kw. Średnia powierzchnia sklepu to 2,7 tys. m kw., rocznie uruchamia ich około 10, a dotychczasowe modernizuje, przystosowując je do najnowszych standardów.

Supermarkety akceptują najem

— Obecnie jesteśmy bardziej elastyczni, bo gruntów inwestycyjnych w atrakcyjnych lokalizacjach jest niewiele. Nie wykluczamy więc również najmu w centrach i parkach handlowych czy w obiektach typu mixed-use. W Białymstoku np. jesteśmy właścicielem marketu zajmującego cały parter 15-piętrowego budynku mieszkalnego — mówi Joanna Janiga.

W przypadku centrów handlowych Kaufland posiada większe powierzchnie niż w obiektach wolnostojących, bo mające średnio 4 tys. m kw. Jest np. najemcą takich powierzchni w Krakowie w galerii handlowej przy ul. Wielickiej. Firmę interesują lokalizacje w całym kraju, w metropoliach i małych miastach, bo stara się być jak najbliżej klienta.

— Wyróżnikiem naszych supermarketów jest koncept one-stop-shopping, dzięki któremu oprócz szerokiego asortymentu sieci Kaufland klienci mogą skorzystać z różnych usług i towarów oferowanych przez najemców naszych pasaży. Przeznaczamy dla nich średnio około 14 proc. powierzchni w naszych sklepach — mówi Joanna Janiga.

Budowę kolejnych placówek umożliwia stale zwiększająca się sprzedaż — w 2021 r. przychody Kauflandu sięgnęły 12 mld zł, rok wcześniej 11 mld zł, a w 2019 r. 10,6 mld zł.

Według Katarzyny Michnikowskiej, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynku w Colliersie, najbardziej dynamicznie rozwijają się: Dino, Biedronka, Lidl i Aldi. Sieci przeważnie budują nowe obiekty, ale też wynajmują.

— Sprzedaż inwestycyjna rozumiana jako zakup gotowego, wynajętego, działającego wolnostojącego budynku supermarketu nadal w Polsce należy do rzadkości. Sprzedają się pojedyncze obiekty, a wolumen transakcji w ciągu ostatnich trzech lat oscylował w granicach 15-20 mln EUR rocznie. Czynsze najmu dla supermarketu i dyskontu spożywczego mieszczą się w przedziale 5-15 EUR za m kw. w zależności od miasta, obiektu, wielkości powierzchni i innych warunków najmu — mówi Katarzyna Michnikowska.

Transformacja technologiczna

Znakiem czasu w nowo powstających budynkach są wymogi związane z efektywnością energetyczną. Dlatego nowe obiekty i modernizowane będą wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania, m.in. system odzysku ciepła odpadowego, osłony urządzeń chłodniczych zapobiegające utracie energii, a docelowo również w instalacje fotowoltaiczne i stacje ładowania samochodów elektrycznych.

— Sieć Kaufland zamierza do 2025 r. osiągnąć neutralność klimatyczną. Już w tym roku zostały podpisane umowy z dostawcami na pokrycie zapotrzebowania energetycznego w 100 proc. z odnawialnych źródeł. Instalacje fotowoltaiczne są montowane w wybranych placówkach od 2021 r., a docelowo będą w każdym sklepie, w którym pozwoli na to konstrukcja dachu — mówi Joanna Janiga.

Nowoczesne technologie służą także ułatwianiu klientom zakupów. Instalowane są kasy samoobsługowe oraz zautomatyzowane punkty skupu butelek. Sieć testuje też usługę K-Scan, która polega na samodzielnym skanowaniu produktów w trakcie zakupów. Nowoczesnym środkiem komunikacji są cyfrowe ekrany digital signage oraz terminale, za pomocą których klienci mogą sprawdzić np. oferty przeznaczone dla użytkowników programu lojalnościowego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane