Każdy przedsiębiorca stosuje CSR

Materiał Partnera
07-11-2013, 09:38

Duże przedsiębiorstwa CSR, czyli społeczną odpowiedzialność biznesu, zwykle mają wpisaną w strategię firmy, podczas gdy małe przedsiębiorstwa często nawet nie wiedzą, że ją stosują

Z badania przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (od maja do lipca 2013 roku) wynika, że aż 2/3 przedstawicieli firm z sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw nie spotkało się z pojęciem CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu. Nie ma się co dziwić, skoro większość dostępnych na rynku publikacji adresowana jest przede wszystkim do dużych, międzynarodowych korporacji.

— Często też forma prezentacji problemu nie jest dopasowana do potrzeb i możliwości grupy docelowej. Dużą przeszkodą są także koszty, przez które firmy z sektora MSP odkładają realizację działań CSR jako inwestycję na lepsze czasy, gdy pieniędzy będzie więcej — mówi Maciej Cieślik z PARP, koordynator projektu „Społeczna odpowiedzialność biznesu”.

Dlatego także ważne jest uświadomienie przedsiębiorcom, że wdrożenie zasad CSR to nie tylko wydatki, ale przede wszystkim wymierne korzyści, m.in. w dziedzinie zarządzania ryzykiem, efektywnego wykorzystania potencjału kadr, podnoszenia innowacyjności spółki czy budowy zaufania klientów, a tym samym długotrwałych relacji z nimi. Czym zatem jest CSR?

Szukanie definicji

CSR to etyczne prowadzenie biznesu, liczenie się z oczekiwaniami i potrzebami otoczenia firmy oraz uczciwość w stosunku do interesariuszy.

— Zakres społecznej odpowiedzialności określa międzynarodowa norma ISO 26000. Obejmuje ona siedem dziedzin: ład organizacyjny, prawa człowieka, praktyki z zakresu pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie, zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej — wymienia Mirella Panek-Owsiańska, prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu.   

Oczywiście,  że nie wystarczy posadzić kilka drzew czy też kupić paczki świąteczne dla dzieci z domu dziecka, aby uważać się za firmę społecznie odpowiedzialną. Firmy, które poważnie traktują CSR, muszą działać etycznie we wszystkich wyżej wymienionych dziedzinach.

— CSR zakłada także dopuszczenie do głosu interesariuszy firmy — nie tylko pracowników, ale także klientów, dostawców, społeczność lokalną. Dialog z nimi jest nieodzownym elementem wdrażania CSR w firmie, a ci, którym uda się zdobyć zaufanie interesariuszy, mogą liczyć na stały wzrost sprzedaży  — podkreśla Dominika Urzędowska z Pracowni CSR.

CSR bowiem to także poprawa wizerunku. Z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP wynika, że aż 68 proc. Polaków przy wyborze produktu zwraca uwagę na to, czy firma udziela się społecznie. Większe wymagania mają w stosunku do dużych firm, ale doceniają także akcje na mniejszą skalę prowadzone przez lokalne firmy.

Nieświadome stosowanie

A takich akcji nie brakuje, choć nie noszą one miana działania CSR-owego. Producent przetworów mlecznych przekazuje swoje produkty przedszkolom, kancelarie prawne organizują staże dla studentów, regionalne gazety umieszczają darmową reklamę, aby nagłośnić jakąś akcję charytatywną — to tylko kilka przykładów lokalnych działań. Przedsiębiorcy z sektora MSP i mikroprzedsiębiorstw, biorący udział w badaniu PARP, zadeklarowali także, że dużą wagę przywiązują do wpływu, jaki ich  działalność wywiera: na pracowników (80 proc. respondentów), środowisko lokalne (82 proc.) i społeczność lokalną (75 proc.).

— Przedsiębiorcy z sektora MSP czasem twierdzą, że CSR jest dla wielkich korporacji, które stać na spektakularne działania, na wielkie kampanie społeczne, ale kiedy się z nimi porozmawia, okazuje się, że wystarczy zebrać ich działania i mamy do czynienia z niemalże gotową strategią CSR — mówi Dominika Urzędowska.

Aż 90 proc. ankietowanych przez PARP przedsiębiorców, którzy spotkali się z pojęciem społecznej odpowiedzialności, deklarowało, że wdrożyło działania zgodne z założeniami tego modelu zarządzania. Wśród najczęściej realizowanych działań CSR wymieniali: prowadzenie programów szkoleniowych dla pracowników (83 proc.), segregację odpadów (75 proc.) i zrównoważone gospodarowanie surowcami (40 proc.), współpracę z organizacjami, instytucjami, grupami lub osobami ze społeczności lokalnej (61 proc.). Najrzadziej stosowane działania CSR to natomiast organizacja kampanii społecznych (11 proc.), wolontariatu społecznego (15 proc.), a także znakowanie produktów i inwestycji w lokalnym otoczeniu.

— Wyniki te skłaniają do wniosku, że wśród małych i średnich firm najpopularniejsze są te inicjatywy, które przynoszą im korzyści w postaci wzmocnienia kompetencji pracowników, ograniczenia kosztów poprzez racjonalną gospodarkę zasobami i odpadami, a także wpływające na pozytywny odbiór firmy przez otoczenie. To natomiast potwierdza wniosek, że w badanej grupie niski jest poziom zrozumienia pojęcia społecznej odpowiedzialności biznesu i że wciąż utożsamia się ją z pojedynczymi działaniami, bez podkreślania idei. Jednocześnie firmy, mimo że wdrażają różnorodne działania zgodne z zasadami CSR, nie znają założeń tej idei, a także korzyści, jakie mogą płynąć z wdrażania tego typu modelu zarządzania — podsumowuje Maciej Cieślik.

Rola dużych

Oczywiście spółki, w których CSR to standard, powinny być wzorem do naśladowania, ale czy małe i średnie przedsiębiorstwa często sięgają same z siebie po takie wzorce? Niekoniecznie, dlatego zamiast czekać na ich dobrą wolę, można przyspieszyć ich edukację.

— Małe i średnie firmy stają się dostawcami firm globalnych, które wymagają od swoich partnerów biznesowych przestrzegania pewnych standardów i współpracują z tymi, którzy są w stanie im sprostać — zauważa Mirella Panek-Owsiańska.

Warto więc stawiać wyzwania, bo dzięki temu na każdym szczeblu biznesu działania CSR-owe staną się standardem

Okiem eksperta

Im większy przedsiębiorca, tym więcej do zrobienia

Paweł Oboda

dyrektor Departamentu Komunikacji i CSR KGHM

Małe i średnie przedsiębiorstwa wielokrotnie prowadzą profesjonalnie zorganizowane działania z zakresu CSR, tylko nie definiują tego w taki sposób. To oczywiste, że od mniejszego przedsiębiorstwa, którego działalność nie ingeruje w życie lokalnej społeczności czy nie ma istotnego wpływu na środowisko, nikt nie oczekuje specjalnie komunikowania działań odpowiedzialnego biznesu. Tymczasem duże przedsiębiorstwo, takie jak KGHM, musi kontaktować się ze społeczeństwem i uświadamiać mu swoją rolę, nie tylko tego złego, ale również, a dla firmy zwłaszcza, tego dobrego. Oczywiście nie wypieramy się wpływu na środowisko naturalne.

Pokazujemy jednak działania zmniejszające to szkodliwe oddziaływanie i rekompensujące je. Akcentujemy wagę, jaką przywiązujemy do profilaktyki, w ramach której mieszczą się badania zdrowotne czy szukanie rozwiązań zmniejszających negatywny wpływ na zdrowie zatrudnionych i mieszkańców regionu.

Pobierz „Puls Biznesu Extra”, bezpłatny miesięcznik z wyborem najbardziej wartościowych artykułów, które są pomocne w prowadzeniu małych i średnich firm

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał Partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Każdy przedsiębiorca stosuje CSR