Kobieta w świecie technologii musi być silna

opublikowano: 14-12-2020, 08:00
aktualizacja: 15-12-2020, 14:54

Stereotypy, brak zaufania, że biznes można połączyć z macierzyństwem, seksizm – kobiety sukcesu mówią o realiach pracy w IT. Nie zmienia to tego, że mocno wierzą w swoją siłę.

Kobieta założycielką technologicznej firmy? Tak, oczywiście! Dziś panie coraz częściej pojawiają się na tech-scenie i odnoszą sukcesy, choć wciąż stanowią mniejszość. Dane fundacji Startup Poland wskazują, że w ostatnim pięcioleciu odsetek kobiet prowadzących własne start-upy wahał się od 24 do 29 proc. W tym czasie tylko 13 proc. firm działających pod skrzydłami warszawskiego Google for Startups było utworzonych przez kobiety.

– Wyzwaniem dla polskiego środowiska startupowego jest motywowanie kobiet, by uwierzyły w swój potencjał i zaczęły działać. Jeśli przyszłością polskich startu-pów ma być różnorodność, to pierwszym krokiem do jej osiągnięcia powinna być budowa otoczenia, w którym wszyscy mają szansę na sukces – mówi Magdalena Przelaskowska z Google for Startups.

Wśród najciekawszych firm zrzeszonych w kampusie, a utworzonych przez panie, wymienia Whisbear, GLOV, OvuFriend i Pelvifly.

Biznes a macierzyństwo

Sukcesem odniesionym na rynku może się w tym roku pochwalić także Joanna Drabent, prezes i współzałożycielka spółki Prowly i platformy do zarządzania komunikacją public relations. Firma, której rozwój finansowały m.in. fundusz z grupy MCI Capital, IQ Partners i agencja marketingowa Bluerank, została sprzedana amerykańskiemu SEMrush Holdings. Podobnych transakcji na rodzimym rynku venture capital w 2020 r. przeprowadzono tylko kilka.

Sposób myślenia
Sposób myślenia
Nigdy nie ograniczałam siebie samej myślami, że skoro jestem kobietą, to będę miała trudniej – zapewnia Joanna Drabent, prezes i współzałożycielka spółki Prowly.
materiały prasowe

– Największym wyzwaniem dla mnie jest rozwijanie globalnego biznesu. Zaczynaliśmy lokalnie i droga do momentu, w którym większość naszych klientów i przychodu pochodzi z rynków zagranicznych, była długa i trudna. Nauczyła mnie cierpliwości, bo zawziętość i zadaniowość mam chyba we krwi. Przedsiębiorczości uczyłam się od taty, który rozwijając biznes w bardzo „męskiej” branży i mając dwie córki, starał się zawsze mnie wspierać. To od niego nauczyłam się patrzeć na świat przez pryzmat możliwości, a nie ograniczeń – mówi Joanna Drabent.

Dodaje, że być może swoją postawą przetarła szlaki i przyczyniła się do pozytywnej zmiany w kierunku budowy większego zaufania do założycielek firm w Polsce.

– Jestem mamą dwójki dzieci. O pierwszej ciąży dowiedziałam się w połowie negocjacji dużej rundy inwestycyjnej dla Prowly. Wydawało mi się oczywiste, że wyrażenie woli kontynuowania procesu pozyskania finansowania będzie jednoznaczne z zapewnieniem przedstawicieli funduszu, że dam radę pogodzić rolę prezesa z macierzyństwem. Sukces firmy jest jednoznaczny z moim sukcesem. Dla inwestorów nie było to tak oczywiste. Nie lubię nikomu niczego udowadniać, a wtedy musiałam się podpisać pod umową, która zabezpieczała fundusz przed czarnymi scenariuszami – przyznaje Joanna Drabent.

W męskim świecie

Jednym z ulubionych seriali Mai Schaefer, prezes i współzałożycielki Zowie, jest „Mad Men”.

– Pokazuje, jak na przestrzeni lat zmieniała się rola kobiet w środowisku pracy zdominowanym przez mężczyzn. Bohaterki zauważają, że pnąc się po szczeblach kariery, upodabniają się do mężczyzn, starają się wtopić w tłum i powielają wzorce męskich zachowań. Uważam, że do dzisiaj tak robimy, zazwyczaj zupełnie nieświadomie – twierdzi Maja Schaefer.

Dostrzega to, choć przyznaje, że sama nie musiała dostosowywać się do męskiego świata biznesu. Od nastoletnich czasów obracała się głównie w męskim towarzystwie – od klasy licealnej przez pracę w korporacjach jako programista, a teraz prowadząc firmę wspieraną przez VC i aniołów biznesu. We wrześniu 2020 r. spółka Zowie (wcześniej pod nazwą Chatbotize) otrzymała od inwestorów 2,4 mln zł. Z jej chatbotów i systemów automatyzujących komunikację skorzystały m.in. InPost, PKO BP, Yves Rocher, L’Oréal, a także Polski Fundusz Rozwoju (w komunikacji z przedsiębiorcami w sprawie tarczy antykryzysowej) i Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (wsparcie komunikacji związanej z COVID-19).

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
Wkład w rozwój technologii
Wkład w rozwój technologii
Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że rozwój komputerów w dużej mierze zawdzięczamy kobietom – mówi Maja Schaefer, prezes i współzałożycielka Zowie.
materiały prasowe

– Największą barierą dla kobiet w świecie IT jest po prostu seksizm. Wierzę, że to się zmienia, ale jestem pewna, że wciąż dominują firmy, w których gdy menedżer ma awansować jedną osobę i do wyboru ma mężczyznę i kobietę o tych samych kompetencjach, wybierze mężczyznę. Dlatego odeszłam z korporacji. Kobiet w biznesie opartym na nowych technologiach jest zatrważająco mało. Problem tkwi u źródła – wszystko zaczyna się już we wczesnym dzieciństwie, kiedy system edukacji utwierdza dziewczynki w przekonaniu, że ich powołaniem jest wychowywanie dzieci, ewentualnie praca nauczycielki i to raczej nie matematyki. Gdy nie damy się zamknąć w schemat, jest nieco lepiej – wyznaje Maja Schaefer.

Nadzieja w edukacji

Jeni D. Panhorst, wiceprezes Intela, odpowiedzialna m.in. za grupę platform do przetwarzania danych, wylicza, że w Polsce kobiety stanowią około 58 proc. wszystkich studentów, jednak reprezentacja kobiet jest znacznie niższa na kierunkach ścisłych.

– Na przykład w roku akademickim 2018/19 kobiety stanowiły jedynie 14,6 proc. studentów kierunków związanych z IT. Badania wykazały, że wiele dziewczyn już od dzieciństwa jest zniechęcanych do łączenia przyszłości z sektorem nauk ścisłych. Przyczyniają się do tego m.in. brak mentorów i wzorców do naśladowania. Reprezentacja kobiet na kierunkach technicznych i w późniejszej karierze zawodowej jest podobnie niska w Europie Środkowej i Wschodniej, jak i na całym świecie. Aktywne działania mające na celu zachęcenie większej liczby młodych kobiet do kontynuowania ścieżki zawodowej w naukach ścisłych mają kluczowe znaczenie dla zniwelowania tej nierówności – twierdzi przedstawicielka Intela.

Edyta Pawlik, kierowniczka Wydziału Projektów Rekrutacyjnych i Wizerunku Pracodawcy w Orange Polska, wśród czynników, które zniechęcają dziewczyny do rozwoju w świecie nowych technologii, wymienia: nadal funkcjonujące stereotypy dotyczące predyspozycji (powtarzane przez rodziców czy nauczycieli), lęk o pracę w męskim środowisku, strach przed przebranżowieniem się, konflikt kariery i życia prywatnego.

– Dużą rolę w zmianie stereotypowego myślenia odegrały kampanie społeczne. Dzięki temu, chociaż nadal nie ma tu balansu, liczba kobiet w branży technologicznej stopniowo wzrasta – zaznacza Edyta Pawlik.

Okiem praktyka
Pasja do nowych technologii
Edyta Kocyk
prezes i założycielka Sidly
Pasja do nowych technologii

Sidly rozwijam od około sześciu lat i widzę tak samo duże zmiany w obszarze rozwoju sceny startupowej, telemedycyny, jak i w postrzeganiu kobiet na czele technologicznych firm w tym sektorze. Dziś już nikogo nie dziwi, gdy młoda kobieta puka do drzwi funduszu venture capital i przekonuje inwestorów do sfinansowania jej technologicznego projektu. Kilka lat temu byłam jedną z niewielu dziewczyn prowadzących rozmowy z funduszami czy prezentującą spółkę podczas technologicznych, startupowych wydarzeń. Nie czułam się natomiast w żaden sposób dyskryminowana w tym środowisku.

Moja przygoda z tworzeniem opaski monitorującej w czasie rzeczywistym funkcje życiowe człowieka i zsynchronizowanego z nią systemu opieki telemedycznej rozpoczęła się, gdy byłam jeszcze na studiach. Impulsem do pracy nad technologią była konieczność opieki nad jednym ze starszych członków mojej rodziny. Projekt akademicki przerodził się w koncepcję biznesową, a następnie firmę aktywną w kilku krajach. Zawodowy sukces jest natomiast wynikiem zamiłowania do nowych technologii i pasji prowadzenia biznesu. Bez nich trudno jest zarządzać firmą, bez względu na to, czy jest się kobietą czy mężczyzną.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane