Czytasz dzięki

Kobiety potrzebują kompetencji cyfrowych

opublikowano: 26-07-2020, 22:00

Panie mają wiele umiejętności, które znakomicie sprawdzają się w pracy, ale wiele z nich przyznaje, że obawiają się zadań związanych z IT.

Kryzys gospodarczy spowodowany pandemią uderzył silnie w sektory sfeminizowane. Przy tym gwałtowna, wymuszona nią transformacja cyfrowa na rynku pracy, która zaczyna sprawdzać się w różnych branżach i stwarza szanse uzyskania w przedsiębiorstwach oczekiwanych oszczędności, dodatkowo pogłębia problemy firm, w którychdominują kobiety. To staje się dodatkowym wyzwaniem dla pracodawców. 7 mln Polaków pracuje w branżach narażonych na konsekwencje kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią, z których 3 mln to kobiety — dowiadujemy się z raportu „Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej. Kobiety na rynku pracy w kontekście kryzysu gospodarczego”, opracowanego w kampanii #WomanUpdate, prowadzonej przez instytut badawczy Uniwersytetu Warszawskiego Digital Economy Lab (DELab) oraz Instytut Innowacyjna Gospodarka (INGOS). 1,2 mln kobiet jest zatrudnionych w usługach, handlu hurtowym i detalicznym,1 mln w przetwórstwie przemysłowym, a 256 tys. w firmach prowadzących działalność związaną z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi.

Raport potwierdza, że kobiety na ogół mają wysoko rozwinięte kompetencje emocjonalne, co pozwala im radzić sobie ze zmianami i ułatwia pracę w grupie. Są też kreatywne, potrafią rozwiązywać złożone problemy. Wyzwaniem jednak jest rozwinięcie umiejętności cyfrowych. Polki nisko oceniają siebie pod tym względem. Do zadań dotyczących IT podchodzą z lękiem — wynika z badań prowadzonych w UE. Tylko 15 proc. pracowników tego sektora to kobiety.

Joanna Pruszyńska-Witkowska, wiceprezes Future Collars i inicjatorka kampanii, zauważa, że główne tego przyczyny kryją się w braku wiary u kobiet we własne siły, wzmocnionym stereotypem, że nie ma dla nich miejsca w branży technologicznej.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Pandemia uwypukliła też potrzebę zarządzania różnorodnością. To wspólne wartości, a nie interesy pomagają budować zaangażowanie pracowników. I my, pracodawcy, powinniśmy czuwać nad tym, aby idea równości w biznesie była wdrażana i respektowana — mówi Dorota Hryniewiecka-Firlej, prezes Pfizer Polska, partnera raportu.

Podkreśla, że kobietom, które często łączą pracę zawodową z obowiązkami opiekuńczymi i domowymi, potrzeba wsparcia. Trzeba przeciwdziałać wykluczeniu ich z rynku pracy.

— Mam na uwadze wspieranie równości płci, praw, płac czy poglądów. To znamienne, że w dzisiejszym dynamicznym środowisku pracy źródłem wykluczenia staje się także brak kompetencji cyfrowych. Kryzys związany z pandemią postawił przed nami nowe wyzwania, znacznie przyspieszając konieczność dostosowania pracy do realiów cyfrowej rzeczywistości — zauważa Dorota Hryniewiecka-Firlej.

Według niej wspieranie kobiet w zdobywaniu nowych kompetencji pozwala lepiej przygotować biznes do wyzwań przyszłości i wzmacnia wyrównywanie szans wśród zatrudnionych. Organizatorzy kampanii twierdzą, że kryzys to wbrew pozorom dobry czas na zmiany zmniejszające nierówności na rynku pracy i zwiększające obecność Polek w sektorze IT. Pracodawcy mogą odpowiedzieć na niego, oferując elastyczny, zdalny sposób pracy i wyposażając ludzi w zdolności pożądane na rynku. Państwo mogłoby wykorzystać ten moment na rozwój szeroko dostępnego systemu edukacji ustawicznej, który miałby pomóc dostosować umiejętności pracowników do potrzeb cyfryzującej się gospodarki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane