Kolej pojedzie w tempie rowerzysty

Eugeniusz Twaróg
opublikowano: 27-08-2010, 00:00

Coraz więcej pociągów jeździ w tempie pierwszej lokomotywy George’a Stephensona. Takie są tory. Czy państwo pomoże?

PKP PLK chcą dyskusji o niezbędnej długości torów w Polsce i ich finansowaniu

Coraz więcej pociągów jeździ w tempie pierwszej lokomotywy George’a Stephensona. Takie są tory. Czy państwo pomoże?

Od grudniowego rozkładu jazdy na 1540 km linii kolejowych maksymalna prędkość zostanie ograniczona do 30 km na godzinę.

— To jest tempo dobrego rowerzysty — przyznaje Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe, które limity wprowadziły ze względu na fatalny stan torów.

Jak na szefa spółki odpowiadającej za 19 tys. linii kolejowych, wypowiedź może wydać się co najmniej dziwna. PKP PLK uważają jednak, że czas najwyższy zacząć dyskusję, co zrobić z infrastrukturą kolejową: ile państwo chce mieć torów, i w jakim standardzie i skąd brać pieniądze na ich utrzymanie. Spółka wyliczyła, że na doprowadzenie do pełnej używalności całej sieci potrzeba aż 47 mld zł.

— W ramach dotacji otrzymujemy 1 mld zł rocznie, przy potrzebach rzędu 6-7 mld zł — wylicza prezes Szafrański.

Ile torów potrzeba

Szef PKP PLK zadaje pytanie: czy koniecznie potrzebujemy 19 tys. km linii kolejowych, podczas gdy 95 proc. ruchu kolejowego przechodzi przez 12 tys. km torów? Czy jest sens utrzymywać tory, jeśli jeżdżą nimi dwa pociągi na dobę? Prezes Szafrański przyznaje jednak, że nawet okrojenie sieci o 7 tys. km przyniesie niewiele oszczędność — 300-400 mln zł. Nie widzi innego wyjścia dla kolei, jak wyciągnąć rękę po publiczne pieniądze. Prezes spółki przestrzega przed nadmiernym przywiązywaniem wagi do funduszy unijnych, które, owszem, "są szansą, ale nie złotym środkiem".

— Za ich pomocy modernizujemy 1,5 tys. km torów. Dla nas ważniejszym zadaniem jest utrzymanie całej sieci — mówi szef PKP PLK.

Przyznaje, że są opóźnienia w wydawaniu pieniędzy ze wspólnotowej kasy, ale zastrzega, że "nie jest to tylko kwestia nieudolnego zarządu". Brak operatywności kierownictwu zarzuca resort rozwoju regionalnego. Prezes PKP PLK wyjaśnia, że spółka spełnia już wszystkie warunki pozwalające na realizowanie inwestycji unijnych. Nie ma jednak ludzi do tej pracy.

— Pracowników mamy, jakich mamy. Szukamy odpowiednich osób — mówi Zbigniew Szafrański.

Państwowy garnuszek

PLK we własnym zakresie mogą wypracować tylko część potrzebnych pieniędzy na utrzymanie sieci. Natomiast z prywatnej kieszeni mogą być finansowane nowe inwestycje, jak linie dużych prędkości z Warszawy do Gdańska.

— Zastanawiamy się też nad podobnym rozwiązaniem przy budowie linii z Krakowa do Piekiełka, które przyspieszy przejazd do Krynicy oraz Zakopanego — mówi Zbigniew Szafrański.

Prezes PKP PLK uważa, że w utrzymanie infrastruktury musi zaangażować się państwo. Wylicza, że od 1998 r. do 2009 na drogi oraz linie kolejowe poszło 125 mld zł, z czego 86,1 proc. wzięli drogowcy. Kolejarzom przypadło 17,4 mld zł. Prezes Szafrański uważa, że kolej traktowana jest po macoszemu, ponieważ nie jest bezpośrednio własnością państwa.

PKP PLK wydały specjalną broszurę z opisem, dlaczego stan infrastruktury kolejowej jest taki zły i jak można temu zaradzić. Będą rozpowszechniać ją wśród decydentów i przekonywać do swoich racji.

Czytaj też str. 11

Lepiej sprzedać nieruchomości

Stanisław Gomułka

główny ekonomista BCC

Kiedy pracowałem w Ministerstwie Finansów, sprawa dofinansowania kolei kilkakrotnie była przedmiotem prac kierownictwa resortu. Naszą uwagę zwracał spory majątek, jakim dysponuje kolej. Niezrozumiałe było dla nas, że nie upłynnia tych nieruchomości. A było to w czasach jeszcze przed kryzysem. Uważam, że działalność inwestycyjną kolej powinna prowadzić w oparciu o fundusze unijne i środki własne. A na bieżąco kolej powinna się finansować z własnej działalności.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy