Kolej rozjechała projekt galerii

opublikowano: 12-01-2021, 20:00

Prywatny deweloper próbował zintegrować olsztyńską inwestycję z planami PKP. Państwowa firma go zignorowała.

PKP rozpędza własny projekt dworca kolejowego w Olsztynie, nie zważając na plany firmy Retail Provider, dewelopera projektującego nowy dworzec PKS umieszczony w podziemiach Synergii. Wielofunkcyjna inwestycja, która miała być zintegrowana z obydwoma dworcami, miała ponadto połączyć przestrzenie handlowo-rozrywkowe, hotel i biura. Już latem deweloper skarżył się, że nie może zacząć prac nad projektem, bo PKP nie odpowiadają na jego zaproszenie do wspólnego uzgodnienia szczegółów, co przewidywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Metoda faktów

Niedawno okazało się, że kolejarze nie próżnowali. 28 grudnia 2020 r. ogłosili przetarg na wybór wykonawcy robót związanych z budową nowego Dworca Głównego w Olsztynie. Zakończenie zbierania ofert przewidziano na 29 stycznia 2021 r. Gdyby zakładany harmonogram prac się ziścił, już pod koniec 2022 r. dworzec powitałby pierwszych podróżnych. PKP się spieszą, bo stawką są 32 mln złotych unijnego dofinansowania. Muszą wykorzystać pieniądze do 2023 r.

Synergia bez synergii:
Synergia bez synergii:
Koncepcja przedstawiona przez Retail Providera zakładała m.in. budowę kładki nad torami kolejowymi do olsztyńskiej dzielnicy Zatorze. Deweloper twierdzi, że realizacja projektu PKP to wyklucza.

Problem w tym, że przedstawiony w czerwcu projekt dworca PKP, który ma realizować wybrany w przetargu wykonawca, nie uwzględnia połączenia z planowanym przez prywatnego dewelopera obiektem. Dla Retail Providera, który w 2011 r. odkupił od skarbu państwa przedsiębiorstwo przewozowe PKS Olsztyn wraz z nieruchomościami i dworcem autobusowym sąsiadującym z dworcem kolejowym, oznacza to ograniczenie powierzchni planowanego kompleksu handlowo-biurowo-hotelowego i konieczność zmiany koncepcji architektonicznej. Rafał Twarowski, prezes dewelopera, podkreśla, że to rozwiązanie niekorzystne także dla olsztynian, dla których oznacza brak połączenia Zatorza z miastem kładką nad torami, którą obiecał zbudować prywatny inwestor.

– PKP działają metodą faktów dokonanych. Najpierw nie chciały się z nami spotykać i czegokolwiek uzgadniać, a teraz forsują własną koncepcję, uzasadniając to koniecznością dotrzymania terminów związanych z dofinansowaniem z funduszy unijnych. Zapominają jednak, że w ramach obowiązującego prawa niemożliwe jest uzyskanie pozwolenia na budowę niezgodnego z planem zagospodarowania przestrzennego – mówi Rafał Twarowski.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Nie ma problemu

PKP bronią swoich racji.

– Inwestycje kolejowa i deweloperska realizowane są przez odrębne podmioty. Budowa dworca w Olsztynie to kolejny etap jednego z największych i najważniejszych przedsięwzięć realizowanych przez PKP w ramach Programu inwestycji dworcowych na lata 2016-23. Co ważne, to również inwestycja realizowana równolegle z modernizacją całej stacji Olsztyn Główny, w tym peronów, i przebudową przejścia podziemnego – mówi Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP.

Twierdzi, że projekt realizowany przez PKP - mimo braku uzgodnień z Retail Providerem - będzie zgodny z PZP, a kwestia wystąpienia o pozwolenie na rozbiórkę dworca i budowę jest w gestii wykonawcy dokumentacji projektowej. Podkreśla też, że firma kolejowa jest gotowa do rozmów z prywatnym deweloperem o możliwości zintegrowania obu obiektów na poziomie -1.

Do pogodzenia

Prywatna firma szuka wsparcia u lokalnych polityków. W grudniu, jeszcze przed ogłoszeniem przetargu przez PKP, napisała do nich list otwarty. Władze Olsztyna mają nadzieję, że mimo konfliktu obie inwestycje uda się pogodzić.

– PKP będą korzystać z funduszy z programu operacyjnego Polska Wschodnia, które trzeba jak najszybciej wykorzystać z pożytkiem dla mieszkańców Olsztyna i turystów. Dobrze, że prace ruszą - powiedział prezydent Olsztyna w wypowiedzi dla Radia Olsztyn.

Podkreślił, że liczy także na wykorzystanie potencjału „nieruchomości, pomysłu i rozwiązań architektonicznych” przez PKS (czyli Retail Providera).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane