Program Luxtorpeda 2.0 jest jednym z flagowych rozwiązań Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju prezentowanej przez Mateusza Morawieckiego, wicepremiera. Branża kolejowa postanowiła przejść od słów do czynów i powołała dzisiaj klaster "Forum na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju Luxtorpeda 2.0".
- Polska ma do dyspozycji ogromne środki unijne na modernizację infrastruktury kolejowej oraz rysujące się na horyzoncie inwestycje krajów takich jak np. Chiny, które rozwijają inicjatywę Nowego Jedwabnego Szlaku. Chcemy przyspieszyć ich wydatkowanie, by zwiększyć konkurencyjność polskich firm na rynku międzynarodowym – mówi Czesław Warsewicz, przewodniczący Rady Ekspertów Centrum Rozwoju Transportu i inicjator klastra.
W skład klastra wchodzą na razie PKP Intercity, Przewozy Regionalne, Koleje Wielkopolskie, Budimex i PESA Bydgoszcz. Ta lista będzie się poszerzała w marcu o kolejne podmioty. Założyciele klastra liczą, że do końca miesiąca umowę z nimi podpisze 20-25 firm z szeroko pojętego obszaru kolejowego – obok spółek z grupy PKP mogą pojawić się podmioty takie jak Siemens, Newag, Kombud czy Medcom.
- W kwietniu klaster powinien mieć już władze, a wersja ostateczna planu działań powinna być zaprezentowana stronie rządowej do końca wakacji – mówi Czesław Warsewicz.
Klaster chce szukać rozwiązań stymulujących rozwój obszarów przewozów pasażerskich, towarowych, infrastruktury i przewozów niskoemisyjnych.