Kolejarze sobie poradzą

opublikowano: 07-06-2017, 22:00

Zaczynamy modernizację dworców — twierdzi Andrzej Olszewski, który zajął się finansami PKP. Mimo inwestycji obiecuje spłatę „kilkuset milionów złotych” długu.

Andrzej Olszewski ukończył studia doktoranckie w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie w Kolegium Zarządzania i Finansów i uzyskał dyplom Executive MBA Finanse Międzynarodowe. Od kilkunastu dni zgłębia tajniki finansów kolei, bo zajął się nimi w zarządzie PKP. Na co będzie wydawał pieniądze?

Andrzej Olszewski, który zajął się finansami PKP, mimo inwestycji 
      obiecuje spłatę „kilkuset milionów złotych” długu.
Zobacz więcej

Andrzej Olszewski, który zajął się finansami PKP, mimo inwestycji obiecuje spłatę „kilkuset milionów złotych” długu. Fot. Marek Wiśniewski

— Priorytetem jest modernizacja dworców kolejowych — mówi Andrzej Olszewski. To projekt wyceniany na około 1,5 mld zł. Obejmie 163 obiekty.

— Chcemy, by większość inwestycji została dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej — twierdzi szef finansów PKP. Planuje też wydatki w krótkim terminie — spłatę historycznych zobowiązań kolei, do czego zobowiązane są PKP. W ubiegłym roku spółka wykupiła obligacje warte 180 mln EUR, stanowiące 45 proc. wartości długu.

— W tym roku także, zgodnie z planem, zamierzamy spłacić kilkaset milionów złotych zobowiązań.Na razie nie przewidujemy ich refinansowania — twierdzi Andrzej Olszewski.

Plan jest ambitny, bo dotychczas kolejarze finansowali spłatę zadłużenia, prywatyzując firmy z grupy i sprzedając nieruchomości. Strategia PKP przewiduje jednak dobrą zmianę — zaprzestanie sprzedaży kolejowych spółek i szukanie partnerów do wspólnych inwestycji w nieruchomości. Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, uważa, że bez prywatyzacji i sprzedaży gruntów kolejarzom trudno będzie znaleźć fundusze na spłatę zobowiązań. Andrzej Olszewski nie ujawnia źródeł finansowania. Jak twierdzi, nowy plan zagospodarowania nieruchomości — pod projekty z programu Mieszkanie Plus, budowę terminali przeładunkowych itp. — zapewni grupie stabilne, długofalowe dochody, kapitał na utrzymanie dworców i zarządzanie holdingiem. Członkowie poprzedniego zarządu PKP rozważali także budowę REIT-ów skupiających nieruchomości kolejowe i plasowanie ich na giełdzie. Andrzej Olszewski, mimo że jako jeden z pierwszych w Polsce dostał licencję maklerską, nie planuje takiej aktywności grupy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu