Czytasz dzięki

Kolejarze szybsi od drogowców

Przetargi kolejowe są rozstrzygane w krótszym czasie niż drogowe. Sporo zamówień trafiło do Budimeksu.

Portfel zamówień Budimeksu na koniec 2019 r. był wart 10,8 mld zł, o 700 mln zł więcej niż w 2018 r. 3,6 mld zł stanowiły w nim kontrakty kolejowe, a jeszcze w 2018 r. były na poziomie 1,3 mld zł. Spada natomiast udział w portfelu kontraktów drogowych. Na koniec 2019 r. ich wartość wyniosła 4,1 mld zł wobec 5,7 mld zł w 2018 r.

Budimex, którym kieruje Dariusz Blocher, ma około 500 mln zł
roszczeń wobec zamawiających, z czego ponad 300 mln zł dochodzi w sądach. W tym
i przyszłym roku spodziewa się odzyskania przynajmniej części pieniędzy.
Zobacz więcej

MILIONOWE ROSZCZENIA:

Budimex, którym kieruje Dariusz Blocher, ma około 500 mln zł roszczeń wobec zamawiających, z czego ponad 300 mln zł dochodzi w sądach. W tym i przyszłym roku spodziewa się odzyskania przynajmniej części pieniędzy. Fot. WM

Drogowy poślizg

Zmiany wynikają m.in. z tego, że kolejarze rozstrzygnęli w ubiegłym roku znacznie więcej przetargów niż drogowcy.

— W segmencie dróg krajowych ogłoszono w ubiegłym roku przetargi o wartości 12 mld zł, ale zawarto jedynie kontrakty — licząc dla całej branży — o wartości 4,3 mld zł. W przypadku robót kolejowych wartość przetargów była na poziomie 14,5 mld zł, a zawartych kontraktów 13 mld zł — mówi Artur Popko, wiceprezes Budimeksu, odpowiedzialny za segment infrastrukturalny.

Zakłada, że rozstrzygnięcie wielu przetargów drogowych przesunie się na 2020 r. Spodziewa się, że w tym segmencie wartość zakontraktowanych na rynku robót sięgnie 13-15 mld zł. Budimex nadal będzie zabiegać o kontrakty infrastrukturalne. Dariusz Blocher, prezes Budimeksu informuje, że w portfelu będzie spadał udział kontraktów wymagających dużego zaangażowania pracowników. Chodzi na przykład o segment mieszkaniowy, choć zapotrzebowanie na mieszkania w Polsce jest i pozostanie na wysokim poziomie, a ceny lokali będą rosnąć. Ograniczenie aktywności na rynku robót pracochłonnych już skutkuje w giełdowej grupie zmniejszeniem liczby pracowników.

W 2018 r. w podmiotach grupy zajmujących się budownictwem pracowało 6,9 tys. osób, a w 2019 r. 6,48 tys. osób. Prawie 990 pracowników jest zatrudnionych także w należącej do Budimeksu spółce FB Serwis, zajmującej się utrzymaniem dróg oraz gospodarką odpadami. Grupa planuje rozwijać jej działalność. EBIT z gospodarki odpadami pozwolił jej bowiem zanotować 17 proc. rentowności. Budimex spodziewa się też ustabilizowania sytuacji na rynku budowlanym. Jego menedżerowie przypominają, że w ostatnich latach zerwano 15 kontraktów infrastrukturalnych, ale zakładają, że w najbliższym czasie nie będzie anulowania kolejnych.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Jednocześnie — jak podkreśla Dariusz Blocher — coraz częściej w ogłaszanych przetargach potencjalni wykonawcy składają oferty, które — zdaniem giełdowej spółki — są niedoszacowane. Być może podobnie uważają zamawiający, bo — jak zauważa Artur Popko — już w kilku postępowaniach odrzucili najtańsze oferty ze względu na rażąco niską cenę.

Siedem tłustych lat

Budimex uważa też, że w najbliższych latach perspektywy dla branży budowlanej będą niezłe.

— Zakładamy, że w okresie siedmiu lat będą do wykonania kontrakty o wartości 500 mld zł — szacuje Dariusz Blocher.

W tej puli są zarówno obecne projekty infrastrukturalne, jak i planowane zadania związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego i prowadzącej do niego infrastruktury, rozbudową portów morskich oraz regulacją rzek, zabezpieczeniami przeciwpowodziowymi czy budową obwodnic. Część funduszy na realizację tych zadań będzie można pozyskać z funduszy unijnych. Budimex prognozuje również, że oprócz kontraktów infrastrukturalnych w najbliższych latach będą na rynku do wykonania także umowy na inwestycje kubaturowe o wartości 40-50 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane